vrijdag 2 augustus 2024

Étretat: in de ban van Arsène Lupin

Links: het strand van Étretat met de in zee opstekende, puntige klif (blauwe pijl) die Maurice Leblanc inspireerde. 

Rechts: een plaatselijke lookalike van Arsène Lupin.




Tania wandelt weer langs Normandische kliffen, almaar dieper Frankrijk in. Over al die plaatsjes, waar ik haar telkens opwacht, post ik een stukje: Met Berthe Morisot bovenop een klif Wandelen langs een zonsondergangWat zochten de Russen in dat dorpjeWandelen langs een landschap van Monet en Braque Kop van Renoir… Titels die verraden dat ik m’n stukjes veelal ophang aan een kunstschilder die er werk gemaakt heeft.

VANDAAG is ’t een schrijver. Tania stapt van Senneville-sur Fécamp naar Étretat — 26,5 kilometer ver op de Wandelroute GR21 — waar ik haar opwacht. In dat badplaatsje heeft Maurice Leblanc gewoond, bekend om zijn creatie van gentleman-inbreker Arsène Lupin, dief met de vestimentaire gewoonten van een heer van stand: chapeau buse, monocle, cape, wandelstok…
Een van die romans, De holle naald (1909), speelt zich af in Étretat, waarbij de puntige klif die daar vanaf het strand te zien is dienst doet als geheime schatkamer. Voor wie ’t wil lezen: in ’t Frans is ’t boek gratis te downloaden, er is een Nederlandse vertaling te koop (e-boek) en Netflix heeft een succesvolle reeks waarin de held (gespeeld door Omar Sy) zich door de Arsène Lupin laat inspireren. Zelf ben ik niet zo’n fan van die boeken, maar Bart Van Loo is dat wel: ‘Wees gewaarschuwd, goede lezer, bij de eerste ontmoeting raak je gecharmeerd, de volgende keer ben je verkocht en nadien wil je Lupin volgen waar hij je ook naartoe voert.’
Étretat ádemt Arsène Lupin. Op weg naar het strand kun je op een lookalike van de gentleman-inbreker stoten, wat mij trouwens overkomen is. De kleindochter van Maurice Leblanc heeft van diens woonst een museum gemaakt, le Clos Lupin. Er is ook een tour waarbij een gids je langs Lupin-dingen leidt en een toeristenboot brengt je op zee tot bij de puntige rots. Mij zou het niet verwonderen dat er een Arsène Lupin-pannenkoek bestaat. Een Lupin-indigestie dreigt! Ik keer op mijn stappen terug en zie al van ver de jongeman staan die voorbijgangers warm maakt voor de Arsène Lupin-tour. Ik steek vlug de straat over en maak dat ik weg kom.

Maurice Leblanc. De holle naald. Nederlandse vertaling als e-boek. Uitgeverij Oevers. 2021. 240 pp.

Geen opmerkingen: