— Warren Ellis (°1953). Inzet Django Reinhardt (1910-1953) — |
De film (°) vertelt de oorlogservaringen van zigeunermuzikant
Django Reinhardt, gitaarvirtuoos wiens werk ook nu nog veel te
beluisteren valt.
Nooit eerder gehoord is dan weer het requiem waarmee de film afsluit. We
zijn in Parijs, de oorlog is pas afgelopen. De camera neemt ons mee naar een
kerk. Daar luisteren we naar het lacrimosa
(°°) van Django Reinhardt. Groot strijkorkest, groot orgel, groot koor. Terwijl
dat koor de taal van de Roma zingt, kijken we naar fotoreeksen van vermoorde zigeuners,
slachtoffers van de nazikampen. Impressionant slot!
Django is het soort film waarvan je de aftiteling uitkijkt, maar de vermelding van de muziek passeert zo vlug dat we bijlange niet alles opnemen. Hebben we de
naam van Warren Ellis niet zien passeren?
Warren Ellis ken ik. Bij de Bad
Seeds van Nick Cave neemt hij de vioolpartijen voor zijn rekening. Ik heb
zo’n concert bijgewoond en Warren Ellis daarbij aan ’t werk gezien: hij bezet
heel het podium, instrumenten doorklieven de lucht, ‘s mans wilde baard bevat een
reserve aan strijkstokken, overal hangt losgekomen paardenhaar… Later leer ik
dat Warren Ellis ook filmmuziek produceert, soms met Cave, soms alleen. Maar wat doet hij in een film over Django Reinhardt, een mens die toch zelf
zijn muziek geschreven heeft? De vraag koppelt zich aan andere. Hebben we in
die film niet gezien hoe Django enkele noten uit een orgel haalt? En vertelt
het verhaal ons niet dat de rest van die orgelmuziek verloren is gegaan?
Enters Warren Ellis. Regisseur Etienne Comar vraagt hem om het lacrimosa van Django
Reinhardt te vervolledigen, startend van het weinige dat daarvan bewaard is, enkele beginnoten. Ellis vertelt erover in een interview↗︎.
‘Ik had nooit eerder muziek voor pijporgel en orkest geschreven. En een requiem, dat was echt wel een uitdaging. We weten niet hoe het lacrimosa van Django Reinhardt klinkt, het is een mythisch stuk. Ik wist wel dat het geen vrolijk deuntje was en dat het een zeker gewicht moest hebben. Ik denk dat ik maar weinig uit de nog bekende inleiding meegenomen heb. Ik heb er enkele keren naar geluisterd en daarna is me een idee te binnen gevallen. Ik heb het op de piano gespeeld en naar Etienne gestuurd. Daarna is de regisseur er bij mij naar komen luisteren en hebben we nog een en ander veranderd. In twintig minuten was het geklaard. Daarna is er een arrangeur bijgehaald, want de tune die ik bedacht had moest een partituur voor koor, orkest en kerkorgel worden. Dat is iets wat ik niet kan. Dat arrangement is veruit ‘t grootste werk geweest.’
Ik zoek naar het lacrimosa uit de film, de Lacrimosa Song. Dirk Vanhove stuurt het me op: https://www.youtube.com/watch?v=1A_aUeypSjU↗︎.
(°) Django, (2017) Film van Etienne Comar.
Frankrijk. 117 min.
(°°) Het Lacrimosa
is het laatste gedeelte van het Dies irea uit het requiem. Veel componisten
hebben er een apart onderdeel in hun requiem van gemaakt, zoals Mozart, Verdi
en kennelijk ook Django Reinhardt. Of Warren Ellis. Of de onbekende arrangeur.
1 opmerking:
het is echt prachtig, wellicht zal Django's werk er wel op geleken hebben? Prachtig wat Warren Ellis ervan gemaakt heeft en met respect voor de Roma-traditie in het Romanes. De genocide op Roma, Sinti en manousj tijdens WOII (maar ook alle eeuwen daarvoor en de discriminatie tot vandaag) is nog te weinig gekend en verteld, hopelijk kan deze film dat wat corrigeren...
Een reactie posten