maandag 5 juni 2017

Alt Right, de haarsnit


De verkiezingscampagne van de Amerikaanse president Trump heeft een tweestrijd ter rechterzijde blootgelegd: de conservatieven van de strekking Neocons versus alternatief rechts, inmiddels bekend als Alt Right.
Neocons zijn over ’t algemeen ouder. Foto’s tonen me vooral kalende mannen. Alt Right daarentegen is jong. De strekking is losjes georganiseerd en vooral online actief. En de mannen die deze strekking belichamen hebben een haarsnit waarover ik u toch iets wil meedelen, liever trouwens dan over hun gedachtegoed.
Maar aan die haarsnit scheelt toch ook iets. Technisch ziet de coupe er als volgt uit: zijkanten kort, lang bovenaan. In ’t Amerikaans spreekt men van undercut hairstyle. Praktisch is die snit wel, je kunt zowel mee langs straat tjolen als carrière maken. Het is een coupe voor wie tegelijk cool wil zijn en proper. Een streven dat voor mijn generatie onbegrijpelijk is, want cool en proper? Wij wilden alleen maar hot zijn.
Richard Spencer, boegbeeld van die Alt Right (linkse foto), toont ons een goed voorbeeld van deze nieuwe chic die gaandeweg alle jongemannenhoofden aan ‘t veroveren is.
Maar, zo giert het meteen door mijn anders zo rustige brein, is die haarsnit wel zo nieuw als men ons voorhoudt? Ik vertrouw namelijk niets wat van rechts komt, zelfs de coupe niet. 
Terwijl ik Richards doorpriemende blik op de foto probeer te doorgronden, dwalen mijn gedachten af naar vroegere tijden en wel naar de jaren dertig. Ik google een beetje en stoot zodoende op een foto van een representant van een iets meer belegen alternatief rechts. Ik zet de beelden naast elkaar en schrik me een hoedje, net zoals u wellicht, wanneer u, na lezing van dit alarmerende stuk, de twee foto’s nog eens goed bekijkt. De twee mannen lijken wel genetisch verwant te zijn!
Leert het me iets over het gedachtegoed van Alt Right? Ja ja, 't is al goed, ik weet wel dat ik Trump niet met Hitler mag gelijkstellen, want blablablabla, blablablabla en Trump heeft daarenboven geen moustache. Maar voor wat betreft de haarsnit van Trumps jeugdige Alt Right achterban ligt dat toch ietwat anders, neen? Kom me later niet zeggen dat ge het niet geweten hebt.

Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: