dinsdag 1 augustus 2017

Het monster van De Pit

— De zwart-witfoto die ik vele jaren geleden van de Spuikom gemaakt heb. Inzet: de foto van dokter Robert Kenneth Wilson. —    

Bovenstaand beeld van de Spuikom (alhier bekend als De Pit) dateert van vele jaren geleden. In die tijd placht ik mijn zwart-witfoto’s nog zelf te ontwikkelen. Heeft het beeld me verbaasd toen het in de doka langzaam zichtbaar werd? Ik weet het niet meer. De foto kwam in een doos terecht en die doos ging naar de zolder.
Enkele jaren later ging ik op reis naar Schotland, waar ik het Loch Ness bezocht, een meer van bijna 60 vierkante kilometer, en wereldbekend omwille van een onbekend waterdier dat monster van Loch Ness genoemd wordt — Nessie voor de vrienden.
Het bestaan van Nessie wordt betwijfeld. Toch zijn er duizenden (!) die beweren het dier gezien te hebben. Er bestaan foto’s van en er zijn boeken over geschreven. Een van die boeken bracht ik mee naar huis.
Daarin viel me vooral de foto op die in 1934 door dokter Robert Kenneth Wilson gemaakt werd. Daarop is het silhouet zichtbaar van een lange nek die uit het water steekt. De foto liet me aan iets denken, maar ik kon toen niet meteen bedenken waar dat aan was.
Inmiddels weet ik het wél. Ten behoeve van de lezers heb ik de foto van dokter Wilson hierboven op mijn Spuikomfoto geplaatst. U zult toegeven dat de twee dieren meer dan oppervlakkig op elkaar gelijken.

— De Spuikom op 30 juli 2014. (Foto Tanya Koelbergs.)  —
Herbergt de Spuikom een miniversie van het monster van Loch Ness? Heb ik in De Pit een jong van Nessie gefotografeerd?
Er zijn hoe dan ook redenen om aan te nemen dat er in de Spuikom iets aan de hand is. Op de site Badstad.be staat een getuigenis uit 2014 van ene Tanya Koelbergs: ‘Mijn man, onze kinderen en ikzelf maakten een vroege wandeling langs de Spuikom in Bredene. Plots hoorden we in de verte een zware plons. En tot onze grote verbazing zagen we plots die grote walvis uit het water springen.’
Uiteraard vergist mevrouw Koelbergs zich. Er bestaat geen enkele manier om een walvis in de Spuikom te krijgen. Alleen toeristen kunnen zoiets bedenken.
Gelukkig had Tanya Koelbergs de reflex om het dier te fotograferen, waardoor we nu de twee foto’s met elkaar kunnen vergelijken; enerzijds de zwart-witfoto die ik vele jaren geleden gemaakt heb en anderzijds de recente kleurenfoto van Koelbergs. Waaruit alvast deze conclusie te trekken valt: als het waar is dat ik destijds een klein Loch Ness monstertje in De Pit gekiekt heb, dan is het ook waar dat het dier inmiddels verschrikkelijk gegroeid is.

Flor Vandekerckhove
Een reactie posten