zaterdag 10 augustus 2019

En zeggen dat ik juist zo’n mooie droom aan ’t dromen was

'Als ik er niet op kan dansen, dan is ’t mijn revolutie niet', zegt ze. Zelf ben ik niet zo’n danser, maar als Emma Goldman je met zoveel woorden ten dans vraagt, is weigeren geen optie. Emma gaat hard tekeer op de revolutionaire dansvloer, zo hard dat ik er de draad van mijn verhaal bij verlies. Terwijl zij de massa’s met indrukwekkende heupbewegingen aanvuurt, laat ik me zakken, om te midden van al die krioelende benen mijn draad weer te vinden. Daar ontdek ik onverhoeds een nieuw perspectief. Het valt me op dat het onderscheid tussen revolutionaire vaandels en lingerie er volledig wegvalt. Nog voor ik de strategische consequenties van dat nieuwe (in)zicht volledig kan overdenken, gaat mijn telefoon over. ’t Is Iwein Scheer van ‘t Kroegske, die me vraagt of ik op die zondag vrij ben. Hij wil iets ondernemen. Ik antwoord dat ik in Frankrijk vertoef en derhalve niet op zijn spel aanwezig kan zijn. Waarna ik mijn droom probeer verder te dromen. Dat zal wel niet lukken, maar ’t is toch ’t proberen waard.
Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: