woensdag 4 december 2019

Tom Liekens: schilder slaat terug

— Links een still uit de film Lust for Life (1956). Rechts een fragment van
het gelijknamige olieverfschilderij (2016) van Tom Liekens.
 —  
 

In juli leer ik het oeuvre van Tom Liekens (°1977) kennen. Daar heb ik her↗︎ en der↗︎ al over bericht. Een van de indrukwekkendste werken die hij me toont heet Lust For Life, ruim twee hoog, drie breed. De titel is niet origineel, lees ik. (°) Aan de oorsprong ervan ligt een boek uit 1934, een geromantiseerde biografie van Vincent van Gogh. Het boek wordt in 1956 door Vincente Minelli verfilmd, Kirk Douglas in de hoofdrol. (°°)
Tom Liekens meent dat boek en film er mee verantwoordelijk voor zijn dat de spektakelwaarde het wint van de betekenis van Van Goghs oeuvre. Dat raakt Tom Liekens diep, een kunstenaar heeft niet graag dat het artistieke geminimaliseerd wordt. En dit is hoe een kunstenaar daar vervolgens mee omgaat. Hij klaagt niet, maar kiest een filmscène waarin kraaien de schilder belagen, terwijl die in open veld een tableau aan ’t maken is. Door er in zijn schilderij nóg meer kraaien aan toe te voegen, benadrukt Liekens de spectaculaire blik die ons via de filmindustrie opgedrongen wordt. 't Is iets waarover nagedacht mag worden: in hoeverre wordt onze blik door het spektakel vertekend, spektakel dat in almaar toenemende mate over ons uitgestort wordt?

(°) Frank Herreman In Lust for life. Uitg. Stockmans, Duffel. N.a.v. de gelijknamige tentoonstelling van Tom Liekens in De Zwarte Panter in A’pen in 2016. 80 pp. © De Vrienden van de Zwarte Panter, Antwerpen, 2016.

Geen opmerkingen: