maandag 17 februari 2020

De weg kwijt


Mijn vrouw was haastig uit de auto gesprongen en ik had haar nageroepen
Dat ik niet heel de tijd in die wagen zou zitten wachten maar dat ik in de buurt
Zou kuieren ook omdat daar een galerie was met grote ruiten via dewelke ik
Een wijle naar het recente oeuvre van Jan Deconynck zou kunnen kijken.

Daar ging ik dan ook meteen henen en daar zag ik niet alleen de tableaus
Van Deconynck maar ook de Mystery Man die me wenkte als om me uit te
Nodigen om met hem mee te gaan wat ik niet deed want ik had geen zin in
Een freudiaans avontuur met de helden uit Lost Highway van David Lynch.

Ik stapte vlug verder met de bedoeling het blokje om te lopen en daarom ging
Ik op ‘t einde weer rechts in een andere straat met een naam die ik vergeten
Ben maar waarvan ik me wel herinner dat daaronder Westerkwartier
Stond en die me normaliter probleemloos terug naar de auto zou leiden.

Ik zag mannen die een huis aan ’t verbouwen waren en die had ik eerder ook
Al gezien en ik dacht daardoor dat ik op goede weg was tot ik bij hen kwam
En zag dat het andere mannen waren die een ander huis aan ’t opknappen
Waren en terwijl ik naar die werkzaamheden keek geraakte ik zowaar in

Paniek want ik herkende de tekenen waarmee de geheugenziekte van ouder
Wordende mannen aanvangt en in mijn paniek sloeg ik weer rechtsaf en weer
En weer en weer en op ’t einde van zo’n straat zag ik een kinderfietsje tegen
De gevel staan en dat tweewielertje bracht me gelukkig weer tot rust want

Het fietsje met van die heel kleine wieltjes was ongetwijfeld het kleinste model
Op de markt maar de ketting die het aan de gevel vastklonk was belachelijk
Groot waardoor ik besefte dat mijn paniek ongegrond was en ik niets te
Vrezen had omdat ik me gewoon in het mij vertrouwde surrealisme bevond.

Wat een blokje om had moeten worden in het Westerkwartier duurde ten slotte
Drie kwartier en toen ik eindelijk weer op de plaats kwam waar de auto moest
Staan zag ik dat mijn vrouw er alweer mee vandoor was gegaan en op die plek
Stond weer die Mystery Man die wéér wilde dat ik met hem mee zou gaan.


Flor Vandekerckhove

Van De weg kwijt werd ook een film gemaakt. Woord, muziek en beeld versterken elkaar. Klik hier !


Het gedicht De weg kwijt is opgenomen in de bundel De man die sneller schijt dan zijn schaduw. Gratis voor de lezers van De Laatste Vuurtorenwachter. Vraag ernaar via liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: