zaterdag 28 maart 2020

En verzadigd vlood het virus vlug weer voort


— Alles ging zijn gewone gangetje tot Brigitte binnenstormde. —


Tania had te paard het schaars verlichte dorp verlaten om
Het duin van David Lynch te ronden en vanaf het terras van
Het huis had ik haar nagestaard tot ze uit het zicht was en ik
De rustige hoefslag van het paard niet meer kon horen.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]

Binnen in het huis ging ik met de zaklamp op zoek naar
Ronny Boy die zich zoals ’t wel meer gebeurt ergens vast
Gereden had en ondanks het piepende geluid dat hij nu en
Dan geprogrammeerd liet horen kon ik hem niet vinden.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]

Nog terwijl ik op mijn knieën onder de buffetkast aan ’t turen
Was hoorde ik een jachtig bonzen op de deur en alhoewel ik
Zeker was dat het de nog maar pas vertrokken Tania niet kon
Zijn riep ik iets wat niet mijn gewoonte is want ik riep BINNEN.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]

En binnen stond buurvrouw Brigitte met paniek in d’ ogen
En met een blonde Brigitte Bardotpruik op haar hoofd en ze
Drukte met haar oude rug en armen tegen de deur als om
Met haar hele lijf het coronakwaad buitenshuis te houden.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]

Meer omdat ik weet dat het zo hoort dan omdat ik ‘t weten
Wilde vroeg ik haar wat er scheelde en terwijl ik rechtstond
Zei buurvrouw Brigitte gejaagd dat op haar gejaagd werd
Door flikken met zwarte doodshoofdmondkapjes aan.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]

En die tot de tand bewapend grimmig luidkeels van haar
Eisten dat ze hen het attest zou tonen waarop de reden
Stond waarom ze na de avondklok het huis verlaten had
Om zich tien meter verder naar ‘t mijne te begeven.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]

Om haar enigszins te bedaren vroeg ik haar of ze wist hoe
Het nu tussen Jane Birkin en Arno ging en of ze nog iets van
Vanessa de coiffeuse vernomen had en van de boeddhist
Van het dorp die ik al een hele tijd niet meer gezien had.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]

Zij antwoordde dat er in de hypermarkt geen toiletpapier
Meer was en nauwelijks nog kaas en dat al de dozen melk
Lek bleken te zijn en dat ze thuis geen brood meer had en 
Of ze eekhoorntjesbrood en chocopasta van ons kon lenen.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]

Toen gaf ze een schreeuw omdat Ronny Boy de robotstof
Zuiger zich weer had vrijgemaakt en wiekend op haar af
Kwam en toen Tania na de rit weer thuiskwam zag ze voor
Waar Brigitte Bardot gillend bovenop de keukentafel staan.
[En verzadigd vlood het virus vlug weer voort]


Flor Vandekerckhove

De bundel ‘De man die sneller schijt dan zijn schaduw’ is een gratis e-boek (PDF). Bovendien is het een boek in beweging. In deze 6de editie staan al veel gedichten die ten tijde van de oorspronkelijke uitgave niet eens bestonden. Het boek wordt u op eenvoudige vraag toegestuurd. Mail naar liefkemores@telenet.be.


Geen opmerkingen: