vrijdag 4 september 2020

Een voorpublicatie: maak kennis met De Dwerg

Femme fatale revisited
— toneelstuk in wording —
speelt zich af aan de vooravond 
van 'de omkering der seksen',
een wereld waarin ik het 
surrealisme-light
dat ik nastreef 
ook op het toneel
probeer gestalte te geven.
Er is een scène waarin 
De Dwerg
zijn liefde aan 
De Femme Fatale verklaart.
Bij wijze van teaser
krijgt u nu reeds
de liefdeszang van De Dwerg
(in het stuk ook wel
de vrouwenfluisteraar
genoemd.)
Onderaan,
in het filmpje,
ontbloot ik
enkele inspiratiebronnen.
Ge moet daar zeker 1s naar kijken.


Nün Sind Unser Zwey

In de tijd van de omkering der seksen is er voor haastwerk geen
Plaats meer en een dol verliefde liefdesnacht mag er eeuwig
Lang duren om overdag even te sluimeren en daarna weer te
Ontkiemen in de nacht die volgt en wel zoals Jacques Offenbach

Het ons voorgezongen heeft en nonkel Bob die hier naast me
In de schommelstoel zit eveneens terwijl we luisteren naar
Droevige gitaren en ik met hem de nieuwe schepping overdenk
En almaar meer denk dat ik het beter aan de vrouwen overlaat

En beken dat de vrouw die daar te wiegen staat niet alleen mijn 
Lusten maar ook mijn liefde heeft gewekt en ik mag dan wel de 
Man van avonturen zijn startend op Offenbachs Zuiderzee en
Met Bob Dylan over Salt Lake City trekkend richting Burningham

Onderweg het uitspansel bekijkend waar we gevleugeld gevogelte 
Zien en in de wateren de walvissen en al het andere levende ge
Wriemel en we passeren vruchtbare akkers en torens van Babel 
En in Bredene trekken we langs campings allerhande maar al bij al 

Is en blijft het een eenzaam leven want ik ga een weg van wan
Hoop en kom er niemand tegen die me naar mijn einddoel ver
Gezellen wil en terwijl anderen komen & gaan zie ik dat de oude
Femme fatale als een rots in de branding is blijven staan

Wel dan mevrouw mag ik u de hand reiken en vragen om me te
Vergezellen en met mee te varen want mijn hart is als een rivier
Die zingt en voor de rest kan ik alleen maar hopen dat de goden
Ons goedgezind zijn en dat de bedding ons naar zee leiden zal

Flor Vandekerckhove

Nün Sind Unser Zwey op youtube

Geen opmerkingen: