Girls will be boys and boys will be girls
It’s a mixed up, muddled up, shook up world
(The Kinks)
HET IS niet voor het eerst dat ik een toneelstuk schrijf. In mijn bibliografie, ginds, onderaan dat stukje⇲, staat dat ik in 2000 ook Femme fatale schreef, daartoe aangevuurd door de Oostendse actrice Christine Pire⇲. Nu doet ze het weer, in een project dat heel toepasselijk Femme fatale revisited heet. Meer nog dan vroeger is zij in deze mijn strenge meesteres geweest en ik haar gewillige slaaf. Sommige dingen veranderen niet, ze verergeren alleen.
Andere dingen veranderen wel. Inmiddels heb ik een versvorm omarmd die me als gegoten ligt⇲. Femme fatale revisited is daardoor een theatertekst in verzen. Het stuk baadt in surrealisme light, iets wat ik aan ’t uitvinden ben. Hoe gedraagt dat surrealisme light zich op scène? Ik vraag het me af, maar een teaser⇲ laat al iets vermoeden. In die ‘teaser’ maakt u kennis met een van de personages: De Nar. Die kunt u hier⇲ de prelude van het stuk horen zingen.
Of het spel op scène zal ‘pakken’, mag ik hopen. Christine Pire lijkt alvast bevredigd. Geen monoloog deze keer. De taart wordt verdeeld onder vier: Nar, Femme Fatale, een Reporter ter plaatse en een Collectief dat de bus neemt. We zijn getuige van de geboorte van een nieuwe wereld, een schepping die moeizaam ontstaat uit een conflictueus spel tussen mannelijke (Nar) en vrouwelijke (Femme fatale) waarden. Wat finaal uitmondt in de ‘omkering der seksen’. Wie hierdoor vermoedt dat het een utopisch stuk wordt, vergist zich deerlijk. Geen Nietzscheaanse Umwertung aller Werte, want ’Mensen maken hun eigen geschiedenis, maar niet zoals ze willen; ze doen dat niet onder zelfgekozen omstandigheden, maar onder omstandigheden die al bestaan, gegeven en overgedragen zijn uit het verleden. De traditie van alle dode generaties weegt als een nachtmerrie op de hersenen van de levenden.’ Het citaat is van Karl Marx, en zelf kan ik het niet beter zeggen. Of misschien toch wel, met name in Femme fatale revisited.
uitgegeven door De Lachende Visch,
als creative commons.
Het werk mag voor niet-commerciële doelen gebruikt worden
als de naam van de auteur vernoemd wordt.
De tekst werd volledig in een gelijknamig e-boekje (56 pp) opgenomen,
gratis beschikbaar voor wie erom vraagt.
Het ligt klaar in De Weggeefwinkel.
Wilt u het per kerende — en gratis! — in uw mailbox ontvangen:
mail sofort naar liefkemores@telenet.be.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten