zaterdag 21 november 2020

Het schurend scharniertje

Tania leeft groots en meeslepend. 

In weer & wind trekt ze doorheen de Eifel↗︎

tijdens dagelijkse voettochten 

van wel vijfentwintig kilometer lang. 

Onderweg droomt ze van de Pyreneeën 

en van Montségur, 

waar ze volgend jaar, 

luid meezingend met Iron Maiden↗︎

heen wil stappen. 

Tegenover haar weidse dadendrang 

plaats ik mijn eigen kleine besognes. 

Terwijl zij berg & dal rondt, 

ben ik met moeren & bouten in de weer 

en maak, 

geïnspireerd door Dylans My own version of you↗︎

mijn eigen iron maiden, 

een zelfbedachte ijzeren maagd↗︎. 

Vandaag voeg ik er de twee deurtjes aan toe en ja, 

ze hebben beide een schurend scharniertje.


[Dit stukje is een bewerking van een verhaal dat ik eerder al geschreven heb. Ik heb er een drabble van gemaakt, een handpalmverhaal van exact honderd woorden. Daarna heb ik het even verkeerdelijk prozagedicht genoemd, vooral omdat ik met de bladschikking beginnen spelen ben, waardoor het verhaal zich verwijdert van de manier waarop proza normaliter gepresenteerd wordt. 

[Misschien moet ik het spel verder doortrekken, bijvoorbeeld door alle leestekens te verwijderen, en alle hoofdletters eveneens. Wat denk je?]


Tania leeft groots en meeslepend. 
in weer & wind trekt ze doorheen de Eifel
tijdens dagelijkse voettochten 
van wel vijfentwintig kilometer lang 
onderweg droomt ze van de Pyreneeën 
en van Montségur 
waar ze volgend jaar 
luid meezingend met Iron Maiden
heen wil stappen 
tegenover haar weidse dadendrang 
plaats ik mijn eigen kleine besognes 
terwijl zij berg & dal rondt 
ben ik met moeren & bouten in de weer 
en maak 
geïnspireerd door Dylans My own version of you
mijn eigen iron maiden 
een zelfbedachte ijzeren maagd 
vandaag voeg ik er de twee deurtjes aan toe en ja 
ze hebben beide een schurend scharniertje


Het schurend scharniertje op youtube

Met passende geluiden

en mooie illustraties

www.youtube.com/watch?v=hoPKMiIUFxA

Geen opmerkingen: