maandag 30 november 2020

Vrijheid

Vrijheid is een verhaal
in exact 100 woorden.

Vrijheid


Dat hadden ze goed geregeld. 

We kusten niet, 

maar ’t scheelde toch niet veel. 

Nooit eerder was ik met zoveel klasse ontslagen. 

En goedkoop kan ’t niet geweest zijn, 

want ze was echt een mooie vrouw.

Ik vertegenwoordig een bedrijf dat personeel liquideert',

had ze gezegd,

‘jij bestaat niet meer’.

Nog terwijl ik dat probeerde te begrijpen, 

had ze mijn arbeidscontract middendoor gescheurd 

en me de snippers overhandigd. 

Jou lonkt de vrijheid’, 

zei ze daarna, 

‘voorwaar een zeldzaam goed in deze tijd.’ 

Woorden die ik alleen maar kon beamen.

Ik keek haar na tot ze 

in de mensenzee opgenomen werd.



[Dit stukje is een bewerking van een verhaal dat ik eerder al geschreven heb. Ik heb er een drabble van gemaakt, een handpalmverhaal van exact honderd woorden. Daarna heb ik het even verkeerdelijk prozagedicht genoemd, vooral omdat ik met de bladschikking beginnen spelen ben, waardoor het verhaal zich verwijdert van de manier waarop proza normaliter gepresenteerd wordt. 

[Misschien moet ik het spel verder doortrekken, bijvoorbeeld door alle leestekens te verwijderen, en alle hoofdletters eveneens. Wat denk je? Ik heb hetzelfde experiment al eerder uitgevoerd met Het schurend scharniertje en O sole mio. Ook daar staan de twee vormen onder elkaar. Ik pols enkele lezers en vraag hun raad.]

dat hadden ze goed geregeld 

we kusten niet 

maar ’t scheelde toch niet veel 

nooit eerder was ik met zoveel klasse ontslagen 

en goedkoop kan ’t niet geweest zijn 

want ze was echt een mooie vrouw

ik vertegenwoordig een bedrijf dat personeel liquideert

had ze gezegd

jij bestaat niet meer

nog terwijl ik dat probeerde te begrijpen 

had ze mijn arbeidscontract middendoor gescheurd 

en me de snippers overhandigd 

jou lonkt de vrijheid 

zei ze daarna 

voorwaar een zeldzaam goed in deze tijd

woorden die ik alleen maar kon beamen

ik keek haar na tot ze 

in de mensenzee opgenomen werd


Is de film beter dan het verhaal?

Geen opmerkingen: