zondag 1 november 2020

Voor immer & altijd

— aan Myriam (°10 november 1956 - †5 maart 1957) —



In de tijd dat het neoliberalisme nog maar pas aan de afbraak begonnen was

Lag het postkantoor vlak om de hoek van het huis waar ik toen woonde

En dwars over het kerkhof liep daar een korte weg naartoe die ik dagelijks

Betrad omdat ik in die tijd massa’s post naar dat postkantoor te brengen had


’t Was ook toen al een oud kerkhof en de zerken die er schots & scheef

Bijstonden zijn inmiddels wel verwijderd en dat geldt ook voor dat stenen kruis

Waarnaast ik een vrouw geknield zag zitten die met een schopje en nog

Wat tuingerief in de weer was om een bloementuiltje in het perk te spitten


Ik herkende haar meteen alhoewel het een halve eeuw geleden was dat ik haar 

Gezien had en dan nog maar een enkele keer en dan nog door het vensterraam 

Van de kraamkliniek waar een afstandelijke non haar speciaal voor mij 

Omhoog gehouden had en ik buiten verkleumd in korte broek stond toe te kijken


Nu droeg ze een T-shirt en een spijkerbroek en sneakers en een chignon in

Het haar en ze zag er erg modern uit voor iemand van haar leeftijd en toen ik

Nader toekeek zag ik haar naam in ’t zwart geschilderd op het witte stenen

Kruis staan en daarna twee kort op elkaar volgende data en dan RIP


Nog terwijl ze recht aan ’t staan was klopte ze de klonters van haar knieën 

En ze kwam vlak naast me staan zodat we nu getweeën naar het graf keken

Waarop haar naam stond en twee jaartallen en het woordje RIP en we stonden 

Dichter bij elkaar dan ooit gestaan en dichter dan we ‘t ooit nog zouden doen


Zelf had ik niet gedurfd haar aan te spreken en ik was maar wat blij dat

Zij het was die de stilte brak en zei En grote broer hoe stel jij dat

Eigenlijk in ’t leven zeg me dat eens en ik zei naar waarheid dat ik er maar

Weinig talent voor had en er dan ook maar weinig van had terechtgebracht


Daar moest ze hard om lachen en ik eigenlijk ook want wat ik zei was

Te gek voor woorden vanwege iemand die nog ten volle leefde en die naast

Zijn zusje stond dat niet levensvatbaar gebleken was en al vroeg gestorven 

Nog voor ze de buitenlucht getrotseerd had en een kou had kunnen vatten


’t Is een familietrek zei ze het komt bij ons wel meer voor dat er weinig talent

Is voor het leven en daar voegde ze lachend aan toe Kijk maar naar mij

Dat was maar al te waar en toen werd ik gewaar dat het tijd werd om weer 

Eens op te stappen want vlug scharrelde ze haar dingen bij elkaar


Doe ze de groeten zei ze nog terwijl ze heen ging en ik zei dat ik dat zeker 

Zou doen waarna ik haar in stilte nakeek en niet zozeer omdat ik weten 

Wilde waar ze woonde maar omdat ik goed besefte dat dit een teken van 

Verandering was waarmee ik ongetwijfeld dra geconfronteerd zou worden


Pas toen ze uit het zicht verdwenen was trad ook ik verder via ‘t kerkhofpad 

Met in mijn legertas een stapel brieven die ik gefrankeerd had willen zien in 

Het kantoor dat ik haast dagelijks betrad en waar ik op de deur ontzet de nare

Mare las dat het kantoor op neoliberale wijze voor immer & altijd gesloten was



Flor Vandekerckhove declameert

Voor immer & altijd op youtube

 https://youtu.be/oN8vPoLzwvU

1 opmerking:

Caroline Slabbinck zei

Elk afscheid is de geboorte van een herinnering.