dinsdag 20 juli 2021

Vlug, voor de vierde golf toeslaat



Van corona kun je veel kwaads zeggen, maar als bron van inspiratie is ’t een goede zaak. Het filmhuis van De Laatste Vuurtorenwachter — het United Fucking North Sea Pictures Entertainment (de naam staat nog niet vast, wat vind je van dit voorstel?)— presenteert vijf korte coronafilms die het virus bezingen. (Flor Vandekerckhove)


1. John Lennon leeft. In de lente van 2020 was ik corona te vlug af. Nog voor de eerste golf zich ten volle openbaarde, reed ik naar de Languedoc. ’t Was op die weg dat ik een oude man ontmoette — geen twijfel mogelijk: John Lennon! Een gebeurtenis die ik vereeuwig in een blijde mare: Johan Lennon leeft!, en net als wij draagt hij een mondmaskertje. Klik hier. ↗︎


2. Brigitte (leeft nog meer). Terwijl ik tijdens de eerste golf in de Languedoc verbleef, werd de situatie in België almaar ernstiger. Gelukkig volgde ik daar het nieuws niet. Maar in die bergen bleef je van dat virus evenmin gespaard. Brigitte Bardot, mijn buurvrouw, moest zelfs om toiletpapier komen schooien, basisproduct dat in geen enkel Frans warenhuis nog te vinden was. Brigitte in huis! Da's meer dan een gedicht waard. Klik hier↗︎


3. Het einde der coronatijden. ’t Is niet dat het er op dat moment al zo uitzag, maar ik wilde een blijde boodschap uiten: ook aan de coronadreiging komt ooit een einde! Meer zelfs: hoe we na corona kunnen handelen om van het leven een feest te maken. Klik hier.↗︎


4. Besmet: Inmiddels waren we in de derde golf terechtgekomen. Van de coronacrisis naar de dystopie was het maar een kleine stap, want er is, zoals je weet, een gezegde dat luidt: PESSIMISM IS A LITERARY DUTY. Wat gebeurt er wanneer het besmette deel van de bevolking maatschappelijk uitgesloten wordt? En waarom is dat te vergelijken met wat Adam en Eva overkomen is. Wel, dat staat hier↗︎.


5. Avondklok: een lock down feestje, een verdoken opgesteld covidmonster, en iemand die de avondklok negeert, voorwaar een combinatie die niets goeds voorspelt. ’t Is mij overkomen is. Kijk maar naar dit filmpje hier.↗︎

Flor Vandekerckhove publiceert zijn verhalen en gedichten in de blog De Laatste Vuurtorenwachter als creative commons. Gebundeld worden ze als e-boek (pdf) uitgegeven door De Lachende Visch. De distributie is in handen van De Weggeefwinkel. Meer over de schrijver op Wikipedia. De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis voor wie erom vraagt. Doe het via liefkemores@telenet.be. [Vermeld de gewenste titel(s)]




Geen opmerkingen: