donderdag 8 juli 2021

Ontmoet Reinaert, den fellen metten grijsen baerde

— Aan de Gentse poort in Hulst ontmoet ik Reinaert de vos die naast me op de bank komt zitten om een praatje te slaan. —



Ik dacht: En als ik de Vlaamse identiteit nu eens in ’t buitenland ga zoeken? In Hulst↗︎ bijvoorbeeld, dat zich afficheert als ‘de meest Vlaamse stad van Nederland’. Ze spreken daar zelfs Vlaams, ze zeggen bijvoorbeeld niet in Hulst, zoals Hollanders dat doen, maar inulst, zoals het hoort.
Vanuit Vlaanderen kom je er via de Gentse Poort binnen en ’t is meteen prijs. Daar staat het Reynaertmonument↗︎. Nu wil het toeval dat Reinaert de vos↗︎ in niet geringe mate mijn eigen persoonlijkheid weerspiegelt. De vos is in dat middeleeuws verhaal wreed, bedrieglijk, hebzuchtig, vals, ontuchtig, genadeloos en hij ontziet niemand. Menigeen zal graag getuigen dat het over mij gaat. Ja, zo gaan ze zeggen, hij is inderdaad den fellen metten grijsen baerde. Maar vormen die vossenstreken dan ook deel van de Vlaamse identiteit? Da’s gewis een moeilijke. Vlamingen die wreed, bedrieglijk, hebzuchtig, vals, ontuchtig en genadeloos zijn, gaan dat zelden toegeven. Ze gaan van zichzelf zeggen dat ze betrouwbaar, onbaatzuchtig, trouw en vol genade zijn, maar wat verwacht je van mensen met vossenstreken? Ontkenning is de aard van ’t beestje.
Wat er ook van zij, mijn queeste naar de Vlaamse identiteit nadert stilaan haar voltooiing. De tocht heeft me al geleid naar Brugge↗︎, Bornem↗︎, Dendermonde↗︎, Aalst↗︎, Geraardsbergen↗︎, Zarlardinge↗︎, Ronse↗︎, Kluisberg↗︎, Avelgem↗︎, Moerbeke↗︎Menen↗︎, Ieper↗︎, Poperinge↗︎, Veurne↗︎, Rupelmonde↗︎, Alt-Hoeselt↗︎, Damme↗︎, Loppem↗︎, Lichtervelde↗︎, Diksmuide↗︎, Sint-Jacobskapelle↗︎. En nu dus Hulst. Daarna ga ik nog even Reinaert in Vlaanderen opzoeken, meer bepaald in ’t Land van Waas↗︎, waar hij net als ik op doorreis blijkt te zijn. En daarna wordt het tijd om een synthese te maken.
Flor Vandekerckhove


De boeken van Flor Vandekerckhove worden sinds 1991 (al 30 jaar !) uitgegeven door De Lachende Visch. De Weggeefwinkel verdeelt de digitale boeken. Ze zijn gratis voor wie erom vraagt. Schrijf naar liefkemores@telenet.be en vermeld de titel. Het boek valt per kerende in uw mailbox.

Geen opmerkingen: