donderdag 22 juli 2021

Uit de filmografie van het Bredense filmhuis


Gisteren deelde De Laatste Vuurtorenwachter mee dat er in Bredene een filmhuis opgericht wordt. Het luistert voorlopig naar de naam United Fucking North Sea Pictures Entertainment. Die naam staat niet vast, de initiatiefnemers zeggen open te staan voor suggesties. In de filmcatalogus staan o.a. tien titels die het reilen en zeilen in deze kustgemeente beschrijven. (Flor Vandekerckhove)


1. Alida — (155) Halverwege de vorige eeuw was het lokaal van de wielerclub De duinesprinters in een café gevestigd dat Littoral heette. Alida heerste er over de dingen. Ten behoeve van de nieuwe Vlamingen is het beeldverhaal Arabisch ondertiteld. Klik hier↗︎.


2. Voor immer en altijd — (127) Op ’t oud-kerkhof van Bredene Dorp ligt mijn zusje begraven, het kind leefde nauwelijks enkele maanden. Enkele jaren geleden ontmoette ik er een vrouw in wie ik mijn zusje meende te herkennen. Wie deze poëtische evocatie wil zien, klikt hier↗︎.


3. Compromis — (136) In Compromis haal ik herinneringen op aan mijn eerste stappen in het onderwijs. Kijk hoe het eraan toeging in de kleuterklas. Veel kijkers deden het u al voor. Klik hier↗︎.


4. Verlost van de last — (315) Ook in Bredene zijn de sixties gepasseerd. Aan het Duingat van Bredene liet ik me inspireren door een sixtiessong van The Band. Ook omdat de film Engelse ondertitels meekreeg werd hij al veel bekeken. Klik hier↗︎.


5. Karel de stichter — (579) Dit filmpje, geïnspireerd door een Bredens standbeeld, is het meest bekeken prent uit de afdeling Bredene. Doe wat zoveel anderen u voorgedaan hebben en klik hier↗︎.


6. Rode Mustangs en mannen met een zwarte moustache — (560) Ook veelbekeken is deze ode aan de zomermeisjes uit onze kindertijd. Daar fietsten we wild omheen, tot ze ons ontsnapten, gezeten naast mannen met een zwarte moustache. Klik hier↗︎.


7. De sprietvink — (263) De beelden evoceren taferelen van het beroemde Bredense naaktstrand. Het poëtisch filmpje leert u dat ook kerst daar vreemd genoeg jaarlijks herdacht wordt. Klik hier↗︎.


8. O sole mio — (200) Mocht iemand zich afvragen waar ik de inspiratie vandaan haal, dan moet die zeker dit filmpje bekijken. Blijkt dat ik ’s nachts opgezocht wordt door Mario Lanza die me de inspiratie komt afleveren, als ware hij een pizzakoerier. Klik hier↗︎.


9. Eenhoorn — (160) Bredenaars die destijds in de duinenwijk woonden en intussen oud genoeg zijn, herinneren zich de apotheker uit die wijk, een man die nauwelijks Nederlands sprak en gele sigaretten rookte (geel van het maïspapier). Op dinsdagen mocht je er dansen. Klik hier↗︎.


10. De mooiste zonsondergang ooit — (95) Dit is het jongste filmpje uit de collectie Bredene in beeld. We zien hoe al de Bredenaars zich naar de zonsondergang begeven, samen met enkele filmsterren. Klik hier↗︎.

Geen opmerkingen: