vrijdag 27 augustus 2021

Poëzie en rock ’n roll (Hoe ‘Grinderman ontwapend’ ontstaan is)

 

Terwijl ik dit aan ’t schrijven ben, denk ik aan John Lennon en diens interview in Red Mole↗︎: 'Als je bent opgevoed als ik, is het tamelijk evident om de politie te haten en die te vrezen als een natuurlijke vijand (...), da’s gewoon iets van de arbeidersklasse.’ Zelf kom ik uit een gezin van kleine commerçanten en daar staat men welwillend tegenover de politie. Wat mij betreft is dat inmiddels wel veranderd, ik ben kwaad op de flikken, zo kwaad dat ik er een gedicht over geschreven heb, geïnspireerd op mij waarlijk overkomen feiten: Grinderman ontwapend↗︎
De eerste versie voldeed niet, ze mankeerde aan poëtische transpositie. Ik legde het probeersel aan de kant en ging verder met mijn leven. In dat leven luisterde ik naar een song: Grinderman - Get it On↗︎. Ja, na die mij overkomen feiten was ik daarvoor wel in de juiste stemming. Ik luisterde naar Nick Cave en de zijnen die, in een doelbewuste poging pure R&R te produceren, op haast animale wijze tekeergingen. Ik zocht 1 en ander op en vogelde alzo uit dat Grinderman slang is voor een macho. 
Tegen die tijd had de flik uit mijn waargebeurd verhaal de proporties van een ferm uit de kluiten gewassen would-be Grinderman 
aangenomen. ik zag een halfmens die zijn wapen koesterde als ware ’t zijn seksueel instrument, waarmee hij zijn tekort aan mannelijkheid verdonkeremaande. In het gedicht dat zich aan ’t vormen was, verpersoonlijkte deze Grinderman ál de situaties waarbij je als mens onmachtig tegenover een gewapende macht staat. En zo ontplooide zich het poëtische timbre van een gedicht waarin ik mijn woede vrij spel liet. Net als die van Cave, kwam mijn Grinderman uit de grond en ja, ook de mijne nuttigde panterpis. De waargebeurde feiten werden op die manier rock ’n roll, wat wil zeggen dat de transpositie — van feiten naar poëzie — nu wel degelijk had plaatsgegrepen: Grinderman ontwapend↗︎ [180].

Grinderman ontwapend 
op youtube

Geen opmerkingen: