zondag 15 augustus 2021

Vijf geïnspireerd door de kusttram



Geheel in overeenstemming met mijn poëtica↗︎ is de tram niet alleen een door mij veelgebruikt tuig waarmee ik me van her naar der verplaats, maar ook een bron van inspiratie. Daarvan getuigen onderstaande tramritten die ge ofwel op youtube kunt bekijken, ofwel in de blog kunt lezen. Terwijl gij naast de conducteur door de voorruit kijkt, declameer ik achterin een gedicht. Dit, mevrouw, meneer, is de manier waarop ik tijdens de pandemie en de daaraan gekoppelde maatregelen het virtuele podium betreden heb. Intussen voel ik me in die digitale, virtuele wereld dermate thuis dat ik me voorneem, ook na corona, nergens anders nog op te treden dan op youtube (behalve misschien één enkele keer op de tram zelve.) (Flor Vandekerckhove)
 
De man die sneller schijt dan zijn schaduw
(180) — De rit gaat van Bredene naar Oostende en ge zult zien: er zit bekend volk op de tram, in casu de beroemde couturier Karl Lagerfeld, een mens waarvan ge niet meteen verwacht dat hij de tram neemt: klik hier↗︎.

Een dichter tussen zijn lezers
(170) — Deze rit gaat van Oostende naar De Panne en de dichter wordt op die tram met zijn lezers geconfronteerd, een zootje ongeregeld, zo blijkt: drugsverslaafden, sekswerkers en iemand die van zichzelf zegt dat hij Ringo Star is. Maak kennis met mijn fel gehavende lezerscorps, alsmede met de basgitaar van Katia Vancauwenberghe. Klik hier↗︎.

De gevaarlijkste tramhalte
(232) — Deze keer vertrekken we in Knokke. Aan boord bevindt zich Dimer Geedts met zijn piano. Bestemming is tramhalte Konijnenpad, ongetwijfeld de gevaarlijkste stopplaats van de kusttram. Daar ontmoet ik de vrouw in het rag, die me probeert in te kapselen. Mocht het u ook overkomen, was dan uw handen en meld het aan de contactopvolgers: klik hier↗︎.

Slangen, tante en een leguaan
verhaalt het gesprek die ik echt had met een medepassagier. Hij reed door naar Blankenberge waar zijn tante woonde, ik stapte af in Bredene en bleef hem nog enige tijd ruiken. Klik hier↗︎.

Geen aardbeienconfituur
— Iemand valt. Op een tram zijn de gevolgen van zo'n val immens. Alleen mensen die de tram nemen, beseffen hoe waar dit is. Verneem alles over de afloop van het drama dat eindigt met een boterham met choco. Klik hier↗︎.

Alle e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis, Ook dit e-boek van Flor Vandekerckhove is gratis voor wie erom vraagt. 

Vragen doe je via liefkemores@telenet.be.


Geen opmerkingen: