woensdag 25 augustus 2021

Over een citaat van Voltaire

— Voltaire naast foto’s van mijn hovingen —


Il faut cultiver notre jardin


Ooit had ik een veranda met wel veertig planten van eigen kweek. Dat het verleden tijd is, vertel ik in een verhaal dat toepasselijk Planten↗︎ heet en ik vertel er nog meer over in de sequel met de veelzeggende titel De gunst van de opschorting↗︎. Waar eertijds die veranda was, is nu een koer. Daaruit heb ik een vierkante meter steen weggekapt en er groeit een perenboompje, ik schrijf erover in Een perelaar genaamd Apollo↗︎. Volledigheidshalve dien ik hieraan toe te voegen dat ik nóg een hofje heb,  een ouder, juist groot genoeg om iemand in te begraven, u leest het in Stok achter de deur↗︎. Ge ziet: ik schrijf meer over het plantenleven dan ge denkt. En nochtans, als ge me met groene vingers ziet, komt het alleenlijk doordat mijn met groene dichtersinkt gevulde dichterspen↗︎ uitloopt en zeker niet door ’t werken in die hofjes. Waarmee ik toch aan Voltaires oproep voldoe: Il faut cultiver notre jardin↗︎, een mens moet doen wat hij kan.
Flor Vandekerckhove

De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis. 

Vraag ernaar via liefkemores@telenet.be.

(Vermeld de titel.)

Geen opmerkingen: