dinsdag 23 november 2021

Twee jaar Youtube en ik


Op 20 februari 2020 plaats ik voor ’t eerst een filmpje op Youtube. Ik wil het medium gebruiken om mijn verhalen en gedichten te populariseren. Nu, minder dan twee jaar later, heb ik al meer dan 160 video’s gepost. Omdat ik van nul start en de techniek al doende leer, zit er tussen massa’s kaf maar weinig koren. ’t Wordt tijd dat ik een beetje schift: wat al te slecht is, gaat de vuilnisbak in. Soms is dat spijtig — omdat ’t toch wel een mooi gedicht is bijvoorbeeld — en in zo’n geval doe ik het na 't schrappen helemaal over. Dat geldt eerst en vooral voor De kraaienmare, gedicht geïnspireerd door ‘Op zoek naar George Minne’, mooi stuk mixed media (120 h x 93 cm) van Jo Clauwaert. Het gedicht interpreteert dat werk. [Meer over Minne, Clauwaert, kunstwerk en gedicht staat daar↗︎.] Omdat ik inmiddels wel weet hoe je zo’n filmpje aanpakt, is deze nieuwe versie tig keer beter. Wat kan ik nog zeggen? In de slotbeelden hoor je een stukje gitaar, een simpele interpretatie van Cold Cold Heart van Hank Williams Sr., figuur die in Jo’s collage voorkomt, en waarvan Clauwaert zegt: ‘Indien Bob Dylan een beetje minder ego had, zou hij zijn Nobelprijs aan Hank doorgeven.’ Een boude stelling voorwaar, die u des te meer stimuleert om onderstaand filmpje aan te klikken.
Flor Vandekerckhove


De Kraaienmare
op Youtube
NIEUW!

Geen opmerkingen: