maandag 15 november 2021

Poëtische geschiedenis van de villaatjes

1 De oude molen; 2 Avenue le Grand; 3 Au Clos Fleurie; 4 Sanatorium Marin; 5 Kerk; 6 Villa Marie-Louise; 
7 Villa Honoré Mafalda; 8 Villa Mon Castel; 9 Noodkerk; 10 Spinoladijk.


Een maand geleden valt er een foto van Bredene-Duinen in mijn mailbox, ik herken de wijk die we hier gemeenzaam de villaatjes noemen. Wie heeft me de luchtfoto bezorgd? Ik weet het niet meer. Evenmin weet ik van welk jaar hij stamt; wel na WO II, de kerk is gebouwd. Roland Van Loo kan preciseren: 'Ik zie dat ons huis er nog niet staat. Mijn vader, Wardje, heeft de grond in 1946 gekocht. De bouw was in 1947. De foto dateert bijgevolg van 1945-46'. Marc Loy weet nog meer: 'De foto werd genomen uit een Amerikaanse bommenwerper in augustus 1945. Heel de kust werd zo in beeld gebracht. Te zien in domein Raversijde op de muur aan de Duinenweg. Nu ook in boekvorm.'
Over die wijk heeft De Laatste Vuurtorenwachter tal van verhalen gepost, ik kies er tien die samen een soort poëtische geschiedenis van die wijk vormen. De nummers op de foto stemmen overeen met deze van de titels, wie op zo’n titel klikt, wordt naar het verhaal geleid. (Flor Vandekerckhove)














In 2022 publiceert uitgeverij De Lachende Visch een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. 

Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche.



De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis voor wie erom vraagt. Vooraf bestellen kan. Het boek wordt u dan per e-mail toegestuurd zodra het in het rek van De Weggeefwinkel komt te liggen. Vraag erom via liefkemores@telenet.be↗︎


Geen opmerkingen: