zondag 14 januari 2018

Uit mijn dagboek: 9 oktober 1967

—  9 oktober 1967. De VPRO zendt een aflevering van Hoepla uit waarin het naakttaboe doorbroken wordt. — 

'We leven in een maatschappij met meer taboes 
dan een tijd geleden, 
de jaren van de vrijheid zijn voorbij.'
Rik Torfs.

Een verpleegster komt in mijn broek kijken. Ze zegt dat ik nergens over hoef in te zitten, dat verpleegkundigen dat gewoon zijn. Haar woorden overtuigen me niet helemaal, maar wat kan ik zeggen? Ik neem je mee naar een herfstige dag in 1967. De Summer of Love ligt juist achter ons en er is nog geen sprake van aids. In die tijd hou ik een dagboek bij. Als ik het nu herlees geloof ik mijn ogen niet. Kijk hier: koppels zoeken via advertenties derden die aan een triootje willen participeren. Antwoorden gaat alzo: Schrijven bureel blad onder nummer en daarachter staat een nummer.
Ik heb het eens gedaan, geschreven naar bureel blad onder zo'n nummer. Nog dezelfde week valt er een uitnodiging in mijn bus.
Op de afgesproken dag — 9 oktober ’67 — rij ik naar Amsterdam. Voor ik het goed en wel besef word ik daar in een ziekenhuis opgenomen om me eerst te laten onderzoeken. De verpleegster noteert een en ander op een formulier, kijkt nog eens goed naar mijn piemel en zegt nogmaals dat ik nergens over hoef in te zitten, dat het maar formaliteiten zijn. Ik heb wel zin in dat triootje, maar die formaliteiten zijn me er toch te veel aan. Van zodra de verpleegster haar gat gekeerd is, ga ik er weer vandoor. Vier uur later ben ik alweer thuis. Eerst breng ik de auto terug die ik van mijn lief haar vader geleend heb. Mijn toekomstige schoonfamilie is televisie aan ’t kijken, terwijl mijn geliefde een bloemenkrans vlecht, want in die tijd is ‘t van Be Sure to Wear Flowers in Your Hair.
‘Hoe is ’t geweest?’ vraagt ze. Ik zeg haar dat een verpleegster in mijn broek gekeken heeft, maar dat het bij die formaliteit gebleven is. ‘Volgende keer beter,’ antwoordt ze. Dat we er verder geen woorden aan besteden kan aan de tijdgeest liggen, die beroepszeveraar Rik Torfs 'de jaren van de vrijheid' noemt. Maar 't kan ook zijn dat het komt doordat de tweede aflevering van Hoepla juist van start gaat. En ja hoor, weer is de wondermooie Phil Bloom van de partij. In een krant neemt Phill de zoekertjes door, ongetwijfeld van koppels die een derde zoeken, en als ze die krant laat zakken, blijkt dat ze poedelnaakt is‘En dat komt allemaal op de tv,’ zegt mijn aanstaande schoonmoeder. ‘Een mens maakt wat mee’, zeg ik, ‘je moet haast nergens nog de deur voor uit.’ Dat ik met die woorden het internettijdperk voorspel, kan ik op 9 oktober 1967 uiteraard niet weten, maar het staat wel met zoveel woorden in m'n dagboek genoteerd, met datum en al. 
Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: