woensdag 28 oktober 2020

'O sole mio

— ’t Is lang geleden dat ik een drabble geschreven heb, een extreem kort verhaal van exact 100 woorden. Niet 101, niet 99, exact 100. Zo’n zelfopgelegde beperking doet iets met je verhaal hoor. Je weet dan wel dat het exact 100 woorden lang wordt, je weet niet wat je daarin verteld krijgt. Vandaar ook dat de titel zich pas achteraf laat kennen. Blijkt dat het deze keer een portret geworden is, zelfportret van de schrijver als bedenker van verhalen. Zoals je ziet, experimenteer ik ook met de vorm: is het een prozagedicht? Tip: sla onderstaand filmpje niet over. —



Op dit nachtelijke uur is het donker in Bredene, 

gemeente die haar geheimen weet te bewaren. 

Alleen in mijn schrijfhok brandt nog licht. 

Wachtend op inspiratie gaan mijn gedachten 

alle richtingen uit. 

Waarvan droomt de kat eigenlijk? 

Welke boeken lezen lesbiennes? 

Zal mijn inspiratie een mondkapje blijken te dragen? 

Hoe ziet de femme fatale er naakt uit? 

Waarheen gaat de ziel na de dood van de mens? 

Een klop op de deur haalt me weg uit mijn mijmeringen. 

Daar staat voorwaar Mario Lanza. 

En Lanza zegt: 

‘Ik breng u inspiratie.’

Ik antwoord: 

'Kom binnen meneer Lanza, gaat u toch zitten.’ 

Flor Vandekerckhove


[Dit stukje is een bewerking van een verhaal dat ik eerder al geschreven heb. Ik heb er een drabble van gemaakt, een handpalmverhaal van exact honderd woorden. Daarna heb ik het even verkeerdelijk prozagedicht genoemd, vooral omdat ik met de bladschikking beginnen spelen ben, waardoor het verhaal zich verwijdert van de manier waarop proza normaliter gepresenteerd wordt. 

[Misschien moet ik het spel verder doortrekken, bijvoorbeeld door alle leestekens te verwijderen, en alle hoofdletters eveneens. Wat denk je? Ik pols enkele lezers en vraag hun raad.]


op dit nachtelijke uur is het donker in Bredene 
gemeente die haar geheimen weet te bewaren 
alleen in mijn schrijfhok brandt nog licht 
wachtend op inspiratie gaan mijn gedachten 
alle richtingen uit 
waarvan droomt de kat eigenlijk 
welke boeken lezen lesbiennes 
zal mijn inspiratie een mondkapje blijken te dragen 
hoe ziet de femme fatale er naakt uit 
waarheen gaat de ziel na de dood van de mens 
een klop op de deur haalt me weg uit mijn mijmeringen. 
daar staat voorwaar Mario Lanza 
en Lanza zegt 
ik breng u inspiratie
ik antwoord 
kom binnen meneer Lanza gaat u toch zitten


‘O sole mio op youtube

toepasselijke muziek

passende beelden

www.youtube.com/watch?v=4pQrVhBCxqk

Geen opmerkingen: