woensdag 21 december 2022

Surrealisme light verhalen uit de visserij


Wanneer ik een gedicht schrijf, gaat dat haast automatisch de surrealistische toer op. Dat heeft, denk ik, met het ritme te maken. Een gedicht wordt niet voortgedreven door de plot, maar door het muziekje dat het in zich draagt, door de klank van woorden, wat je van de werkelijkheid wegleidt… Anders is dat met verhalen. Veel van mijn verhalen zijn realistisch. Dat geldt zeker voor deze die ik in de vissersgemeenschap situeer, veelal geschreven in de tijd dat ik Het Visserijblad↗︎ uitgaf. Amandine↗︎ is bijvoorbeeld zo’n realistisch verhaal. Als ’t goed gedaan is, vraagt de lezer zich af of het al dan niet echt gebeurd is. Naast zo’n realistische verhalen schrijf ik ook niet-realistische experimenten. Daarin streef ik een eigen toets na, die ik surrealisme light noem. Niet gemakkelijk, ’t is al gauw te veel of te weinig. Hieronder staan drie voorbeelden van surrealisme light uit de Oostendse vissersgemeenschap. Kijk er eens naar, ze zijn extreem kort en ze staan op youtube, met prentjes en liedjes en al. (Flor Vandekerckhove↗︎)

[213 - 553 - 292]


1. Bal is een verhaal over een verdwenen traditie op de visserijkaaien. Het filmpje toont beelden die naar het evenement kunnen verwijzen. Anderzijds is het vreemd dat u daar nooit eerder iets over vernomen heeft. Komt dat doordat de visserij een van de buitenwereld afgesloten cultuur heeft? Oordeel zelf. Klik hier.↗︎

2. Drie meisjes op de pier werd op YouTube al enkele honderden keren bekeken. Het over een groepje dat een vermijdingsritueel in de visserij uitdaagt. Zo’n ritueel is vreemd voor wie niet tot de visserij behoort: vissers mogen bij het uitvaren inderdaad geen vrouwen op de pier zien staan en evenmin een pastoor. Luister tegelijk naar de mooie pianomuziek die Dimer Geedts eraan toevoegt. Klik hier.↗︎

3. Molly is het verhaal van een ambulante visverkoopster, in Oostende: ‘viswuuf’. We volgen haar op d'r tocht door Oostendse straten, richting de wijk waar ze haar waar aan de man brengt. Allemaal realisme… tot de slotzin er een surrealisme-light element aan toevoegt. Klik hier.↗︎

Geen opmerkingen: