vrijdag 30 december 2022

Geïnspireerd door een stijgende zeespiegel

Doordat een groot deel van Vlaanderen slechts enkele meters boven zeeniveau ligt, kan al het rood onder water komen te staan. De pijl toont waar ik woon.


Als je woont waar ik woon, valt er met voorspellingen over stijgende zeespiegels niet te lachen. Behalve dan door De Laatste Vuurtorenwachter die ook in die dreiging voer voor inspiratie ziet. Hieronder plaats ik drie filmpjes die demonstreren hoe het leven er, na de stijging van de zeespiegel, voor ons, kustbewoners, kan uitzien. (Flor Vandekerckhove↗︎ )


1. In dit filmpje probeer ik me het onderwaterleven voor te stellen van een Vlaams doorsneegezinnetje, op een regenachtige dag. Ge zult zien: ook onder water blijft het ’s avonds gezellig rond de dis. Kijk maar, klik hier↗︎.


2. Een stijgende zeespiegel brengt met zich mee dat tal van pretparken onder water komen te staan. Waar moeten we dan heen met de kinderen? Geen nood, Poseidon, god van de zeeën, garandeert het nodige vertier voor heel het gezin. Bezoek nu al de onderzeese schatten met een druk op de knop↗︎


3. ’t Is trouwens niet omdat het hier onder water zal staan, dat we niet kunnen overleven. Hebben de soorten zich niet altijd aan de veranderende omstandigheden aangepast? Zoals ook de woepgaai die met gemak stijgende zeespiegels overleeft. Kijk maar ↗︎.

Geen opmerkingen: