zaterdag 30 maart 2024

Stop de waanzin!

Een inwoner van Pradelles-en-val vertelde me iets over de bocht van de straat die achter me te zien is.
Wat hij me zei vertel ik u in een video op YouTube.

VAN WEST-VLAANDEREN tot in ’t zuiden van Frankrijk, overal zien we borden met gemeentenamen op hun kop staan, zo ook in het kleine Pradelles-en-val waar we nu passeren. ’t Zijn acties van boze boeren die ermee willen zeggen dat de wereld op z’n kop staat. Ik draag dit stukje aan hen op en ook aan enkele Gentse oud-kameraden die erg met het boerenlot begaan zijn. Toch zijn de inwoners van Pradelles-en-Val die me met iets anders weten te inspireren, de naar verluidt 'gevaarlijke bocht' in hun straat! Resultaat is een licht surrealistisch kwatrijn van vier oneliners. 
Ook de titel — Stop de waanzin! — zag ik als slogan menigmaal langs Vlaamse wegen staan, maar ik weet niet meer waarop ‘de waanzin' sloeg. Was ’t tegen plannen om de weg te verbreden? Had het met windmolens te maken? Protesteerde ’t platteland tegen het plaatsen van hoogspanningsmasten? Ging het om een geboortebos? Had ’t iets met milieunormen te maken?
Boerenactivisten die vinden dat ’t mijn kwatrijn aan strijdlust mangelt, moeten weten dat ik in deze het devies van de Amerikaanse singer-songwriter Dave Van Ronk volg die zegt: ’t is niet omdat je links en meubelmaker bent dat je linkse meubelen moet maken. 
Ook merkwaardig: de muziek die me hier in 't declameren op YouTube♐︎☜ begeleidt, is van mijn zoon Bert, en neen, 't is niet bepaald het vooisje van Tineke van Heule.
[80]

Geen opmerkingen: