zondag 9 juni 2024

Met Berthe Morisot bovenop de klif

Links: ‘Sur la falaise’, aquarel van Berthe Morisot. (H. 0,18 m; L. 0,23 m, waterverf en gouache op potloodlijnen.1873. 
Rechts: we bevinden ons aan de albastkust van Normandië.


WOENSDAG 5 JUNI — Tania stapt de GR 21 af en vandaag is dat van Conteville naar Senneville-sur-Fécamp, goed voor 26 kilometer. Zelf rij ik door het meest typische Normandië dat je je kunt voorstellen, langs de indrukwekkende kliffen van de côte d’albatre, voorbij hoogstandjes die Les Petites Dalles heten en Les Grandes Dalles. Boven de klif van die Grand Dalles ontmoet ik In 1873 Berthe Morisot (°1841 - †1895), haar zuster Edma doet daar met haar kindje Jeanne dienst als model. De aquarel heet terecht Sur la falaise. Achter het model zie je zo’n klif, met de vallei van de Petites Dalles. Het schilderij maakt in 1874 deel uit van de eerste impressionistische tentoonstelling.
Berthe en Edma, telgen van de grote burgerij, zijn kunstschilders, wat erg ongewoon is in een tijd waarin vrouwen niet eens tot de academies toegelaten worden, privéleraars leiden hen op in de knepen van het vak en in de do’s en don’ts van de kunst. Een van die leraars verwittigt moeder Morisot: ‘Uw dochters gaan niet zo maar een beetje schilderen hé, met zo’n natuur worden ze kunstschilders, beseft u wel wat dat betekent in uw milieu?!’ 
Na d’r huwelijk met een fregatkapitein — ik zie dat het koppel op Père-Lachaisebegraven ligt — bergt Edma de penselen op, maar Berhe gaat door, ook na haar huwelijk met Eugène Manet, broer van de beroemde Edouard⇲ die een grote fan van haar werk is. Alle impressionisten bewonderen haar trouwens, wat niet altijd van de critici uit die tijd gezegd kan worden, die haar weglatingen niet appreciëren, ze wordt daarom door iemand ‘l’ange de l’inachevé’ genoemd. Zo ziet de aquarel Sur la falaise er ook wel uit, ietwat onaf, de indruk gevend dat het tableautje onvoltooid gebleven is, une impression quoi! Vandaag zie ik waarlijk, boven op zo’n klif van de côte d’Albatre, een echte impressioniste aan ’t werk.
Flor Vandekerckhove

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een van mijn favoriete schilders. Ik heb haar ontdekt toen ik 13 was. Bij mijn klasgenoten hing Elvis tegen de muur; bij mij was dat een poster met een werk van Morissot.

Anoniem zei

Morisot