zaterdag 29 juni 2024

Waarom Facebook De Laatste Vuurtorenwachter verwijdert

Links: de mededeling van FB dat mijn retroverhaal op 23 juni uit een FB-groep verwijdert. Rechts: de mededeling van FB dat het de verwijzing naar De Laatste Vuurtorenwachter op 28 juni uit mijn eigen FB-pagina verwijdert.



HET begint met shadow banning: omdat Facebook (FB) oordeelt dat ik buitensporig geweld toon, worden berichten weggemoffeld. Dat gebeurt een eerste keer op 15 mei, het betreft een wetenschappelijk experiment op de oostelijke strekdam in de haven van Oostende, FB oordeelt dat mijn foto geweld toont. ’t Is te gek voor woorden, je moet zelf maar kijken, het bericht staat hier. Het andere bericht — In memoriam Françoise Hardy — opent op 13 juni met een foto een sit-in ten tijde van Mei 68, een voorbeeld van geweldloos verzet. Zelfs de flikken die de manifestanten van de straat plukken doen het op een zelden geziene elegante manier: geen traangas, geen matrakken, geen rubberkogels… Dat FB oordeelt dat ik alzo buitensporig geweld toon, wijst er vooral op dat er iets aan de hand is bij Meta, bedrijf boven Facebook dat de inhoud van berichten modereert. 
De zaak verergert wanneer FB mijn posts in FB-groepen ronduit censureert. Een Oostends verhaal wordt uit de FB-groep 'Oostendse verhalen' gehaald, later gebeurt hetzelfde met een verhaal in 'Bredene Retro'. Ik onderneem verschillende pogingen om dat laatste Rachel, de vriendelijkheid zelvetoch in die groep te krijgen: tevergeefs. Het verwijt dat FB me toestuurt heet clickbait.
Gisteren gaat FB nóg verder. Op mijn eigen FB-profiel wordt mijn aankondiging van een nieuwe post — Rebelse ritmes (over free jazz)  — gewoon van ’t net gehaald. Het ziet ernaar uit dat FB binnen afzienbare tijd elk bericht dat naar De Laatste Vuurtorenwachter leidt, zal schrappen. Aangezien dat de enige reden is waarom ik mij op FB begeef is de kans reëel dat ik volledig uit dat medium verdwijn.
Wat nu gecensureerd wordt, heb ik vele jaren ongehinderd kunnen doen. FB heeft De Laatste Vuurtorenwachter al die tijd zelfs goed geholpen, een melding op FB leidt immers tientallen extra bezoekers naar de blog, soms honderden, enkele keren zelfs duizenden. Een schrijver doet het uiteraard om gelezen te worden, dus ja, ik maak me zorgen.
In de krant lees ik dat FB overspoeld wordt met door met artificiële intelligentie gemaakte beelden die een kwalijke commerciële bedoeling hebben: ‘Het uiteindelijke doel is meestal mensen overhalen om door te klikken naar websites vol advertenties of waar nepspullen worden verkocht.’ (°) FB probeert zich daar begrijpelijkerwijze tegen te weren. Wordt De Laatste Vuurtorenwachter daar nu slachtoffer van? Zo ziet het er wel naar uit, er zijn ook al fotografen die hun werk op FB onterecht als ‘fake’ gediskwalificeerd zien worden.
Ik weet niet of FB de aankondiging van dit bericht nog plaatst. Hoe dan ook: mocht u ideeën hebben die me helpen de FB-censuur in de toekomst te ontwijken, weet dat ik ze in dank aanvaard, (°°) ik wil blijven gebruik maken van dat medium om De Laatste Vuurtorenwachter te propageren: florvandekerckhove@telenet.be.
Flor Vandekerckhove

(°) Dominique Deckmyn: Internet zit in het slop door storende AI-beelden. In DS 25 juni 2024. 
(°°) Intussen is dat ook wel gebeurd. 't Was mij al opgevallen dat de gecensureerde posts telkens door mij gemanipuleerde foto's hadden, bijvoorbeeld een pijl die eraan toevoeg om een detail te beklemtonen. Toen iemand me de raad gaf het met een andere foto te proberen, slaagde ik er toch in de verwijzing op FB te krijgen.

Geen opmerkingen: