zaterdag 31 oktober 2015

De ontdekking van café Derby

Het huis (bouwjaar 1938, architect Lingier) wordt beschreven in 

De site www.delcampe.net is een schatkamer. De ondertitel luidt De Internationale Ontmoetingsplaats van Verzamelaars. Je vindt er postzegels, munten en bankbiljetten, Artisprenten en overdadig veel postkaarten. Ook over mijn thuisgemeente Bredene heeft Delcampe beelden verzameld. Ik vind er gebouwen weer die ik gekend heb en die inmiddels afgebroken zijn. Soms heb ik de bewoners gekend, soms hangen er anekdotes aan vast. Ze herinneren me aan mijn kindertijd. 
Bij Delcampe stoot ik ook al eens op een afbeelding die me tegelijk vertrouwd èn volkomen vreemd is. Dat is bijvoorbeeld het geval met de hierboven afgedrukte foto die Delcampe benoemt als Hotel Derby Bredene. Gezusters Borret. Dat gebouw ken ik. Het staat op de hoek van de Prins Karellaan en de Peter Benoitlaan. Het is in deze blog al eerder aan bod gekomen, toen ik het hier over Bredene en de pakketbootstijl had. Tegelijkertijd is het beeld me volkomen vreemd, want nooit eerder heb ik iets over de gezusters Borret gehoord en evenmin over een hotel Derby dat in dat huis uitgebaat zou zijn.
Jean-Pierre Boentges kent het gebouw al van in de vroege jaren vijftig. Maar of daar ooit een horecazaak uitgebaat werd? Wel weet hij dat het eigendom geweest is van de familie Verhelst die er een vertegenwoordiging van bakkersproducten Zeelandia in uitgebaat heeft. Het gebouw wordt in 1982 gerenoveerd en op de benedenverdieping werd lang een bankkantoor van Gemeentekrediet ondergebracht. Vandaag heeft het gebouw blijkbaar moeite om een nieuwe bestemming te krijgen.
Ik probeer op de foto herkenningspunten te vinden. Of het werkelijk een hotel geweest is, valt uit het beeld niet af te leiden. Reclame op de gevel heeft het over Café Derby. Tussen de twee woorden staat een ovalen bord dat te onduidelijk is om me meer te leren. Dat geldt ook voor de affiche die aan het raam hangt. Links en rechts van de centrale deur staan enkele stoeltjes en een paar bloembakken, het café heeft een eenvoudig ogend terras. Een hondje kijkt in de lens. In de deuropening, die wellicht toegang geeft tot de gelagzaal, zie ik drie mensen staan: een man die geflankeerd wordt door twee vrouwen in witte schort. Zijn dat de gezusters Borret? Links, om de hoek, is er nog een deur. Wellicht leidt die naar de bovenverdiepingen. Zijn daar hotelkamers? Of betreft het appartementen? Op elk van de verdiepingen kijkt een bewoner uit het raam.
Van William Schreus krijg ik een bericht: ‘Wat ik weet is dat Camiel Trio daar nog café gehouden heeft.’ William steekt zijn licht op bij een aantal leeftijdsgenoten en krijgt een verduidelijking van Roland Van Loo toegestuurd: ‘Het waren de ouders van Camiel die het café in 1944-45 uitbaatten. Vader heette Cyriel. Er waren drie dochters en er was veel ambiance. Rond 1950 is Trio in de Kapelstraat café Sporting gaan uitbaten.’
Waardoor we toch al een en ander over café Derby weten. Maar nog altijd blijven er onopgeloste vragen. Als vader Cyriel Trio dat café samen met zijn dochters uitgebaat heeft, waarom heeft Delcampe het dan over de gezusters Borret? Voorwaar een prangende, edoch nog steeds onopgeloste kwestie.

Flor Vandekerckhove




Een reactie posten