(Eigen foto) |
Persfotograaf Michel Vanneuville poseert naast een van zijn tentoongestelde grootbeeldfoto’s.
Het beeld toont ons, vooraan, onscherp, een kunstenaarshand. Met een fijn
penseel schildert die hand enig schaamhaar — lusthaar is mooier, vind ik,
en juister; laat ons voortaan lusthaar zeggen. Links, in het spiegeltje, zien we, scherp
afgebeeld, dat die kunstenaar Paul
Delvaux is.
Michel Vanneuville en ik zijn collega’s geweest. Onze wegen hebben zich
gekruist wanneer hij evenementen voor Het Nieuwsblad verslaat en ik voor
Het Visserijblad. ‘Dat is mooi’, zeg
ik hem, ‘wanneer je na al die jaren een leidraad
in het geploeter kunt ontdekken; iets wat groter is dan de waan van de dag, waarvoor wij, verslag uitbrengend plebs, telkens opgeroepen worden.’
Vanneuville vindt zo’n leidraad. In 1977 komt Paul Delvaux in de
Westhoek wonen. De fotograaf legt het moment vast. Daarna doet hij ’t zelfde
met tal van andere momenten in het leven van de schilder: exposities,
ontmoetingen, vieringen … Ook zoekt hij hem thuis op, in diens
atelier. Wie dat lang genoeg doet, overstijgt de anekdotiek, het geheel is
meer dan de som van de delen.
In Koksijde is dat mooi en ruim gepresenteerd. Aan de tentoonstelling werd een fietsroute gekoppeld
die naar het museum van Delvaux leidt en verder naar de plekken waar hij
gewoond heeft. Geen catalogus, spijtig.
Flor Vandekerckhove
Paul Delvaux — Fotografie door Michel Vanneuville. In Kapel Ster der
Zee, Koksijde. Nog tot 18 augustus. Gratis toegang.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten