zaterdag 9 november 2019

Vader en zoon (III) (Work in progress)

Nog steeds is het thema ‘boot’ bij Bert niet uitgewerkt. Zijn jongste creatie is tegelijk een commentaar op de plastic soep. 
Maar of het vaart?    

[Enige tijd geleden schreef ik een lyrisch stuk over een boekje dat ik wil maken, geïnspireerd door schetsen & ontwerpen van mijn zoon. Meer erover staat daar. Nu ga ik op zoek naar het moment waarop ik voor het eerst ervaar dat die zoon over een merkwaardig artistiek talent beschikt, het moment van de epifanie als ‘t ware.]


Epifanie met taart


Aan Bert


De toekomst moet nog komen maar hij komt waar binnenkort
De Chunnel komt die in Engeland uitmondt delft hij al een put en 
De golfoorlog komt en Willy Vandersteen leeft nu niet lang meer
En Bert toont ons een plankje en we eten taart met tante taart

Ik nip van zwarte koffie en van taart en luister naar een fonoplaat
En naar Bert die naast me staat en me een plat plankje toont met
Een spitse snuit en die scherpe kant is de boeg zegt hij en langs die
Kant gaat het vooruit en zelf zeg ik Bert neem ook een stukje taart

Jongen zegt tante taart nu ook aan Bert eet toch een stukje taart
En achteraan in een holte die daar uitgehouwen is zie ik een as
Dwars door een houten blokje en da’s het rad zegt Bert dat draait
Ja ‘t draait en we eten allen nog een stukje taart van tante taart

We draaien aan het rad dat draait en Bert eet nog een stukje taart
En wijst op het motortje dat boven op het plankje staat en draait
Waarvan we onder de indruk zijn en niet in ‘t minste tante taart
En onze waardering niet verhelend eten we nog een stukje taart

Vanaf nu is alles mogelijk zegt tante taart alles alles alles en in een
Visioen ziet ze banken crashen echt crashen en een koppel torens in
Een land waar een president op komst is die godbetert Donald heet
En we zeggen dat het straf is en eten samen nog een stukje taart

Dezelfde dag nog na de afwas gaan we ’t bootje testen in een plas
Een plankje aan een touw te zwaar en het motortje blokkeert
Het rad in lis & modder & praktische bezwaren en Berts laarsjes 
In het sop waarna we huiswaarts keren voor een laatste stukje taart



Twee eerder geplaatste stukjes 
in de cyclus Vader en zoon 
zijn te beluisteren op podcast. 
Klik op de titeltjes in rood 
en u wordt ernaartoe geleid: 

Geen opmerkingen: