vrijdag 21 augustus 2020

In Aalst denk ik aan… Oostendse jongerenbendes

— Beeld uit de filmklassieker West Side Story (1961). 
Twee jongerenbendes nemen het tegen elkaar op. —

Eergisteren toefde ik in Bornem 
gisteren liet ik me in Dendermonde onderdompelen 
en deze morgen nog kon je me in Aalst aantreffen, 
alwaar ik opeens aan huis moest denken.


Omdat ik tijdens deze meerdaagse uitstap alle contact verbreek — weg is weg! —, weet ik niet hoe het er nu aan toegaat. Maar toen ik vertrok, ging het als volgt. Een Oostendse strandredder had een duw gekregen, waardoor de jongen het tv-journaal haalde. Een duw! Facebookrechts was de boel toen al enkele dagen aan ’t opkloppen — strandrellen in Blankenberge! — met als boodschap: die bruin’ van Anderlecht nemen het hier over.
Zelf had ik hier pas een stukje gepost waarin ik naar Oostendse gevechten in de sixties verwees en naar het legendarische treffen tussen mods & rockers. Mijn vriendin voegde daar plaatselijke straatgevechten, jaren tachtig, aan toe: rechtse skinheads versus linkse punks. Mijn stukje kwam via via in FB terecht, alwaar het de gewone bagger over zich heen kreeg.
— Het eerste stukje, waarvan sprake, staat hier. —
Dat laatste wil uiteraard niet zeggen dat er op FB nooit iets te rapen valt. Zoals bijvoorbeeld deze interessante post van Dimi VW, die ons inleidt in een recentere Oostendse bendecultuur: 
‘Niet zo lang geleden had je de bende van den Opex, de bende van de nieuwe stad, de bende van het zwembad, de bende van ’t geite, de bende van ’t sportcentrum.’ 
Waarmee hielden die zich onledig?
‘Skaten, blowen en feestjes bouwen. Hoeveel keer hebben wij het niet aan de stok gehad met Jan en alleman? We waren kinderen van de straat en gingen regelmatig op ‘expeditie’. Ik herinner me de feiten van het Mediacenter — och arme de uitbaters — waar diefstal meer regel dan uitzondering was. Ik herinner me het Madridstraatje, bij uitbreiding de Langestraat, waar er bijna elke avond ambras was. Ik herinner me feestjes waar Oostendse ‘jeugdbendes’ elkaar te lijf gingen.’ 
Ze bleven niet altijd ter stede. Hij verwijst naar 
‘tijden waarin wij, Oostendenaars, in Gent, Brugge, Brussel en Antwerpen met argusogen bekeken werden. Soms terecht, want varkens waren we zeker, 30 man en meer op verplaatsing en er werd gevochten ook. Ik herinner me ook veel wat niet vermeld kan worden.’
Mooie post van Dimi VW die overtuigend aantoont dat de bendecultuur geen exclusief ‘bruin’ verschijnsel is. Dat weldenkend Vlaanderen vandaag zo overmatig op die bruin’ reageert, wil iets zeggen. Vandaar mijn oproep tot intellectuele kennissen die hun tijd maar wat graag op FB vergooien: laat dat spel toch rechts liggen en gebruik je tijd om op een ernstige manier na te denken over wat er echt aan ‘t gebeuren is: more brains!


Geen opmerkingen: