vrijdag 14 augustus 2020

Van 1968 naar 2020, van Pennsylvania naar onze kust

In 1968 zette The Band
een song op vinyl, 
die The Weight heette, 
een lichtelijk surrealistisch reisverhaal 
over iemand die in het
Amerikaanse stadje Nazareth in Pennsylvania aankomt.
Ik denk dat we dat refrein destijds allemaal meegezongen hebben, 
zonder te weten wat het betekent. 
Maar nu weet ik het eindelijk: 
het betekent dat ik dik vijftig jaar later 
nog door The Weight geïnspireerd word
om een gedicht te schrijven dat heet…




Verlost van de last

Voordeel is dat ik eindelijk datgene kwijt kan wat ik nooit eerder
Kon vertellen omdat het te ongerijmd voor woorden is wat voor
Achterklap gezorgd kon hebben maar nu niet meer want wij
Dichters hebben de last van het gerijmde achter ons gelaten

De dagen ’t langst de nachten ’t kortst en ik ben een dichter in ’t teken 
Van de kreeftskeerkring op pad met mijn stokpaardje dat me laat weten
Dat er twee René Descartes zijn en dat het de tweede is die we gaan
Opzoeken terwijl die uit ’t westen nadert op zoek naar sigaretten 

Zoals Daniil Charms dat op zijn eigen wijze ook doet maar vanaf 
De Nederlandse grens en langzaam uit het oosten komend de water
Lijn aflopend richting het absolute midden van de Vlaamse kust dat
Zoals maar weinig mensen weten in Bredene aan zee gelegen is

En omdat zowel René Descartes de tweede komend uit het westen
Als Daniil Charms die uit het oosten komt de sigarettenwinkels op hun
Weg een na een gesloten vinden komen die twee almaar dichter tot
Elkaar en dichter tot de dichter die ik ben en die hen staat op te wachten

Aan het duingat waar ik René de tweede uit het westen naderen zie
En Daniil de enige uit het oosten en als ze krek op het moment dat de 
Zon in het zenith staat elkaar vlak naast mijn stokpaardje ontmoeten
Strek ik de narrenstok uit over ’t zand alzo veroorzakend twee pakjes 

Gauloises die ze dankbaar aanvaarden zelfs als ik hen meedeel dat er
Een voorwaarde aan verbonden is die luidt dat ze samen met mij de
Song The Weight van de band The Band aanheffen en dat terwijl die 
Twee toch historische figuren zijn die dat nummer nimmer gehoord hebben

En zo komt het dat wij gedrieën zijnde René Descartes de tweede en
Daniil Charms en ik aan het duingat van Bredene op maat van mijn 
Marot de song aanheffen van een singer-songwriter die halfdood in Bredene 
Aankomt en er naar een plek vraagt om zijn moede hoofd neer te leggen

Flor Vandekerckhove

Verlost van de last op youtube, 
met mooie beelden en stemmig gemurmel
EN MET AMERIKAANSE ONDERTITELS !!!

3 opmerkingen:

Luc Blomme zei

Niet alleen de inhoud maar ook
Je stijl staat me wel
Aan alhoewel het misschien vermoeiend
Zou zijn om zo een heel boek te ...
Euh... zo een heel boek te
Lezen

Mijke zei

Heerlijk dat beetje zingen erbij. Mooi.

Mijke zei

Nog iets: Daniil Charms heeft iets weg van pépé. Toch de beelden die ik zie op de vrije encyclopedie (een beeld is niet vrij?). Ik vraag me nu wel af waar Daniil Charms De Tweede uithangt (owee, mss is hij opzoek naar iemand om zijn hond te ruilen)...Bredene is door jou behoorlijk rock & roll. Slaapwel x