zaterdag 12 maart 2022

Geneer je niet, zei ze

In 2022 schrijf ik 200 verhalen, nauwelijks drie zinnen lang: opening, midden, slot, telkens één zin. Sommigen noemen zo’n extreem kort verhaal een ristretto, naar analogie met het koffietje dat je in één slok uitdrinkt. 
Nog 164 te gaan, dit is nummer 36. 
Helemaal onderaan staat een YouTubefilmpje, je mag dat niet overslaan. De creatie van zo’n driezinnenverhaal volgt immers een merkwaardig stramien. Eerst is er een inspirerende zin, daaruit ontwikkelt zich het verhaal. Daarna zoek ik een passend beeld, bestemd voor het filmpje dat ik van elk verhaal maak. Dat beeld wordt vervolgens méér dan alleen maar illustratie: het verhaal plooit er zich uiteindelijk naar, het wordt herschreven! Het beeld ziet zich opgewaardeerd: van illustratie tot inspiratie! Daardoor komt het ook dat onderstaand filmje een ereplaats verdient. (fv)

164 — Stofzuiger — In mijn kamer is de poetsvrouw met de stofzuiger in de weer. Ik word uit mijn slaap gerukt. ‘Geneer je niet’, zegt ze, ‘slaap rustig verder.’ (Flor Vandekerckhove)



Stofzuiger op YouTube 

www.youtube.com/watch?v=F5bLVQyrPwo

[18]

Geen opmerkingen: