— Links: de memoires van Dave Van Ronk (†), midden: een conversatie tussen Ken Loach en Édouard Louis, rechts: autofictie van Flor Vandekerckhove. — |
Cultuur — de legitieme cultuur — wordt toch in de eerste plaats bepaald door de schrijnende afstand tussen degenen die er wel en degenen die er geen toegang tot hebben?
De verbeelding ontsnapt aan iedere dwang en laat zich buigen noch wringen. Aan degenen die ons een discipline op willen dringen antwoorden wij: volkomen ongebondenheid voor de kunst. (°°°)
Zelf was ik altijd bereid om naar een meeting, demonstratie of benefiet voor dit of dat te gaan, en daar mijn liedjes te zingen, maar ik heb heel weinig politiek materiaal gedaan. Het paste niet bij mijn stijl en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik het overtuigend deed. Ik had gewoon niet dat soort stem of dat soort présence. Bovendien: hoewel ik een zanger ben en stevige politieke opvattingen heb, voelde ik aan dat mijn politiek niet relevanter voor mijn muziek was dan ze dat zou zijn voor het werk van een andere vakman. ’t Is niet omdat je een meubelmaker bent en links, dat je linkse kasten moet maken. (°°°°)
Kunst zou moeten zijn wat ze wil zijn. Ze zou moeten zijn wat de verbeeldingskracht voortbrengt, nietwaar. Als je zegt ‘kunst zou zus moeten zijn’ of ‘kunst zou zo moeten zijn’ dan help je volgens mij de creativiteit om zeep.
Ik zie dat niet als iets extra’s, als een activiteit naast het creatieve proces, maar eerder als een methode, een algemene ethiek van het creëren — een altruïstische, strijdlustige ethiek, die tot doel heeft op zoveel mogelijk plaatsen rechtvaardige ideeën te lanceren.
(…) hebben we voorstellingen georganiseerd voor gemeenschappen die minder toegang tot de bioscoop hebben, de film is vertoond in vergaderzaaltjes van vakbonden, zelfs in kerken en in ruimtes boven pubs, plaatsen waar het mogelijk was films gratis te zien; ook hebben we entreegeld gedoneerd om een politieke campagne en een filantropisch project te ondersteunen, allemaal in regio’s en steden waar de mensen niet naar filmhuizen gaan (…) Er werden bijna zevenhonderd van dergelijke voorstellingen georganiseerd toen I, Daniel Blake uitkwam. En dat is een volledig nieuw gegeven, eerst gebeurde zoiets niet, zie je, een film buiten een bioscoop vertonen, dat is geweldig.
Flor Vandekerckhove↗︎
(°) Édouard Louis in DS (23 april 2022): ‘Zelf sta ik dicht bij Jean-Luc Mélenchon en Philippe Poutou (…) Als scholier was ik lid van de Nouveau Parti Anti-Capitaliste, maar dat was niet altijd makkelijk. Ik heb moeite met de collectieve dynamiek in een partij (…)’. Voor Ken Loach: https://florsnieuweblog.blogspot.com/2018/04/handen-af-van-ken-loach.html. Voor wat betreft Dave Van Ronk: https://www.wsws.org/en/articles/1998/05/dvr-m07.html
(°°) Édouard Louis & Ken Loach. Dialoog over kunst en politiek. Vertaald door Reintje Ghoos en Jan Pieter van der Sterre. 68 pp. De Bezige Bij A’dam. 2021.
(°°°) https://www.marxists.org/francais/trotsky/oeuvres/1938/07/lt19380725c.htm
(°°°°) Dave Van Ronk: The Mayor of MacDougal Street. Da Capo, 2005. Het boek werd na het overlijden van Dave afgewerkt door Elijah Wald. De Coen Brothers gebruikten deze memoires als hun voornaamste inspiratiebron bij het maken van de film Inside Llewyn Davis (2013). Iets wat de cover van het boek dan ook met trots vermeldt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten