woensdag 19 oktober 2022

Eelt op de voeten, neen!

Na een thermaal voetbad in Ax-les-Thermes krijgt de oude man plots een guitige blik.


Het Franse bergstadje Ax-les-Thermes is de hotspot van de Pyreneeën. In de skiplaats komt water van 77°C uit de grond. Dat zwavelhoudende water komt van 4000 meter diep. Ge riekt als 't ware de hellezwavel! De thermen van de kuuroorden zijn, lees ik, het hele jaar open. Je kunt er een medische behandeling boeken (reuma, huidziekten, nog ziekten met moeilijke namen…), of gewoon kiezen voor waterplezier; als je maar dokt! Er zijn twee buitenbaden en beide bieden een adembenemend uitzicht op de bergen. Her en der in de stad borrelt heet water uit de grond, waaraan je je vingers kunt verbranden, zo moest ik toch ook eens zelf ondervinden. Doorheen de stad sjokkend toon ik vooral interesse in twee openbare voetbaden. Gratis voor allen. Het ene is een moderne constructie, werk van een architect, zacht opborrelend gemengd water, iets voor sisi’s. Een ander is daarentegen een oud ding, iets voor mannen als ik, mannen die weten waarom. 77 graden! Je ziet mij daar nu wel alleen zitten, maar deze morgen zat ik daar met elf andere mannen. Terwijl de eelt laag na laag van onze voeten week, schepten we stilzwijgend op over onze mannelijkheid. 77 graden! Opgehitst door hellezwaveldampen togen we daarna naar onze respectievelijke vrouwen. 77 graden! Eelt op de ziel, zoveel als ge wilt. Eelt op de voeten, geen spetter! 

Geen opmerkingen: