donderdag 28 januari 2021

Wie kent er nu nog Guy Lombardo?


Van 28 januari tot 3 februari is het Poëzieweek. In die week ga ik op zoek naar surrealisme-light poëzie. Ik streef daarin een eigen soort poëzie na en een eigen surrealisme. Dat surrealisme-light kan evengoed realisme + heten, en die poëzie kan evengoed proza zijn. Ik zoek grenzen op (u komt toch ook.) In plaats van ernaar te zoeken via surrealistische technieken als écriture automatique, kies ik voor zelfopgelegde beperkingen (‘contraintes’), zoals Georges Perec me geleerd heeft te doen in Wat de fuk is een goed verhaal, vandaar dat ik mezelf in die zoektocht het provovers opleg. ’t Is een goede techniek om tot surrealisme-light te komen, ondervind ik. En de opgelegde vorm levert iets op wat de ene proza zal noemen en de andere poëzie.
Heel inspirerend in die zoektocht zijn oude schlagers. Ik heb het hier al gedaan met O sole mio van Mario Lanza en daar met Tino Rossi, Rina Ketty en Dalida. Vandaag ga ik aan de haal met Guy Lombardo. Guy wie? Wel, die van de schlager Penny Serenade natuurlijk.




serenade


ik droomde dat ik Guy Lombardo heette 

en dat ik onder het raam van een senorita 

van si si si zong 

wat vreemd was 

want nooit eerder had ik van deze Lombardo gehoord 

en toch was ik hem in mijn droom gelijk 


ik kon tango’s spelen 

en de fox trot

en ballades en een serenade

terwijl ik onderaan haar kamervenster stond 

en in die droom werd ze de mijne

maar toen ik wakker werd was ze

si si si 

verdwenen

zo gaat het eraan toe in Penny Serenade 

van Guy Lombardo

en in mijn droom was het gewis niet anders


Flor Vandekerckhove


serenade op youtube

Guy Lombardo zelve

and his Royal Canadians

www.youtube.com/watch?v=-yIEA22raEA

Geen opmerkingen: