woensdag 13 januari 2021

Heden roep ik uit: ‘Lang leve het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren van Oostende!’

— Rechts: de meerkoet houdt zich schuil op mijn koertje. De pijl wijst naar zijn zere teen. —



Terwijl ik Polleke-de-kat naar binnen riep, viel mijn oog op een beest dat zich op ‘t koertje verscholen hield. Ik dacht: misschien is ’t wat aan ’t rusten. Toen het daar ’s middags nog zat, maakte ik me zorgen en wat ik ook maakte was een foto. Die stuurde ik naar mijn ouwe maat Norbert, vogelkenner, die me antwoordde: ‘’t Is een meerkoet, met een gezwollen teen nog wel’ en toen zag ik het ook: zo'n dikke teen! ’s Avonds zat de meerkoet er nog, ik kon alleen maar hopen dat Polleke-de-kat het beest die nacht met rust zou laten. Dat lukte wonderwel, maar de teen bleef zwellen en de vogel bleef zitten. Ook de dag erna en de dag na de dag erna. Toen gaf Tania me bevel om het dier te kooien zodat ze het sofort naar het Oostendse Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren (VOC) kon brengen. Omdat Tania geen tegenspraak duldt, deed ik dat meteen. Op 3 december werd mijn meerkoet in dat VOC geregistreerd als het 5995ste dier dat er in 2020 werd aangeboden. Laat het getal maar eens goed tot je doordringen: 5995 !
Gisteren viel volgend bericht in mijn mailbox: ’In het Opvangcentrum hebben we jouw dier de nodige zorgen gegeven om het de beste kans op een nieuw leven in de natuur te bieden. We zijn steeds verheugd wanneer we de patiënt zijn vrijheid terug kunnen geven en vinden het uiteraard jammer wanneer een dier het niet haalt of ingeslapen moet worden’, waarna heuglijk nieuws volgt: ‘Op 18/12/2020 werd jouw dier uitgeschreven met als eindresultaat: In vrijheid’.
Nu vraag ik je: is dat niet schoon? Is ’t niet prachtig dat er alhier zo’n instelling bestaat? Begrijp je dat ik daar nu enige ruchtbaarheid wil aan geven, uitroepend: ‘Lang leve het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren van Oostende!’ En begrijp je dat ik nu meer dan anders het zwerk afspeur? Daarjuist zag ik in gedachten mijn meerkoet overvliegen, hij zwaaide en daardoor zag ik goed dat zijn teen helemaal genezen was.
Flor Vandekerckhove


En als toetje: 

De gevaarlijkste tramhalte

https://www.youtube.com/watch?v=8eDy3GcBlYg