vrijdag 29 januari 2021

Met Wilco in de gevaarlijke keuken van Frank Zappa

29 januari, tweede dag van de Week van de poëzie. Mij lijkt het een zeer geschikt moment om Walt Whitman te vernoemen, maar zo gemakkelijk kom ik er niet mee weg. Want zie…
In onderstaand provovers volgen Frank Zappa en ik de weg die Woody Guthrie in zijn nagelaten songtekst Walt Whitman’s Niece beschrijft, behalve… dat die weg ons nu naar Zappa’s Dangerous Kitchen leidt. In het filmpje dat ik vervolgens van dit provovers maak, hoor je op de achtergrond Billy Bragg en de Amerikaanse band Wilco. Zij hebben van Guthries tekst een gelijknamige song gemaakt. De muziek is bijgevolg van de Brit Billy Bragg en de tekst van de legendarische Woody Guthrie, wat zeg je daarvan. Op het einde van het filmpje hoor je de intro van Zappa’s The Dangerous Kitchen. In die keuken komen alzo samen: Woody Guthrie, Billy Bragg, Wilco, Frank Zappa, het nichtje van Walt Whitman en totaal onverwachts ook… de dochter van Soeur Sourire.




 

 

keuken


die nacht togen Frank Zappa en ik 

op pad

en na afloop trokken we naar huis 

om er iets te eten in zijn Dangeous Kitchen

waar twee meisjes op ons aan ’t wachten waren

en omdat er in die keuken ook kakkerlakken rondliepen 

en vliegen vlogen

en waarschijnlijk ook wel ratten waren

en stinken dat ’t daar deed

rolde Zappa een tapijt uit waarop we ons 

gevieren konden neervlijen

en tot de ochtend naar gedichten luisteren

ons voorgelezen

door een meisje dat een nichtje van 

Walt Whitman bleek te zijn 

en een ander dat de dochter van Soeur Sourire was

Flor Vandekerckhove 


keuken op youtube

Geen opmerkingen: