donderdag 21 januari 2021

Hebt u DÁT al eens meegemaakt?


Onderstaand handpalmverhaal beantwoordt volledig aan de eisen van het provovers, nieuwe twijg aan de literaire boom, jonge tak op de grens van proza en poëzie. Wie er meer over wil weten, klikt hierHet provovers is jong en onbekend. Ik ben er de bedenker van, alsook de enige beoefenaar. Ter promotie organiseert De Laatste in februari ‘De Eerste Maand van het Provovers’. Gedurende die maand krijgt u niet, zoals gewoonlijk, om de andere dag post, maar dagelijks. Om de andere dag is dat een stuk dat telkens twee mooi ingekaderde provoverzen bevat. Eind februari zullen het er achtentwintig geweest zijn. Als dát u niet overtuigt, weet ik het ook niet meer. Het is overigens niet de bedoeling dat er epigonen komen, integendeel zelfs, de eerste die zich aan navolging waagt, wordt door het partijdige provoverscomité geschrapt, en dat op zo’n drastische manier dat zelfs André Breton er niet goed van zou zijn. Naast De Laatste maken nog deel uit van het provoverscomité: de gerante van De Weggeefwinkel, de loopjongen van De Lachende Visch, een Mad Man van het bureau Reclame is onze enige Kwaliteit en de tycoon van het filmhuis United Fucking North Sea Pictures Entertainment.  (fv)




soep


vlak nadat ik de zeven laatste woorden 

van Jezus Christus gelezen had

Eli Eli lema sabachtani

wat er eigenlijk maar vier zijn

sloeg ik het evangelie volgens Mattheus dicht 

waarna ik verzonken in gedachten de soep op ’t vuur zette

en zodra die kokend heet was 

goot ik hem 

nog steeds aan Jezus’ woorden denkend

in een kom

en nog terwijl de woorden tot me door aan ’t dringen waren

viel mijn linkeroog 

onverwachts en pijnloos 

waardoor ik het niet eens gezien had

in de soep

en daardoor komt het dat ik

samen met de soep mijn linkeroog 

heb opgeslorpt


Flor Vandekerckhove


Soep op youtube

Met ferm bewegende ogen

en Franstalige — oui, oui — ondertitels

 www.youtube.com/watch?v=yo-LTs2zrqA

Geen opmerkingen: