donderdag 4 maart 2021

Wendell Berry: en de boer, hij dichtte voort

De Amerikaanse dichter-boer Wendell Berry. Maar wie komt daar door zijn deurgat gestapt? Als dat De Laatste Vuurtorenwachter niet is!


Over Wendell Berry, boer en dichter, heb ik eerder al geschreven: De dolle boeren van de dichter. Ik vertaal er Manifesto: The Mad Farmer Liberation Front, waarin hij pleit voor een poëtische boerenstiel: Vertrouw op de vijf centimeter humus / die zich onder de bomen zal vormen / om de duizend jaar. Zo moet je boer zijn, zegt de boer. En zo moet je dichter zijn, zegt de dichter, want Wendell Berry is inderdaad beide: How to Be a Poet. Ondertitel: to remind myself, om mezelf eraan te herinneren. Met veel genoegen richt ik uw aandacht uitdrukkelijk op onderstaand youtubefilmpje waarin u me samen met Wendell Berry het gedicht hoort reciteren, hij in ’t Engels, ik in ’t Nederlands. (En dan nog iets. U weet dat ik geen professionele vertaler ben, op- en aanmerkingen worden in dank aanvaard.)

Flor Vandekerckhove



Hoe een dichter te zijn op u-tube

Wendel Berry en Flor Vandekerckhove

reciteren samen het gedicht

www.youtube.com/watch?v=A30Wiliqm_E

Geen opmerkingen: