zaterdag 27 maart 2021

EUREKA! TRIPTIEK!

1. De dichter denkt al schrijvend na over de uiteindelijke vorm; 2. Still uit de film van het gedicht op youtube. 

3. De extreem kortgerokte fietster kijkt naar de onderschriften in de film.



Over onderstaand vers moet ik eerst iets zeggen. Het is het eerste deel van een triptiek, ge weet wel, zoals schilders dat ook doen: drie naast elkaar staande panelen. Ik los er een probleem van het door mij ontdekte provovers mee op: hoe kunt ge een lang gedicht maken als ge maar 100 woorden moogt gebruiken? Wel, ge maakt een triptiek: drie delen van elk 100 woorden. Wat zegt ge daarvan? Is dat niet goed gevonden?
Maar tegen dat ik EUREKA TRIPTIEK! kon roepen, had ik al aparte filmpjes op youtube staan en die wil ik niet laten verloren gaan, dus presenteer ik u eerst de delen apart, en pas daarna de finale. Morgen volgt deel 2 (‘eilandje’) en overmorgen deel 3 (‘vlinders’). Pas op dag 4 presenteer ik u de triptiek in zijn geheel. (Dat ge dat nog moogt meemaken!) Aanvangen doen we met een momentum dat het leven van twee mensen voor immer verandert. (Flor Vandekerckhove)

obsessie

zij fietst naar hem toe
hij staat in het deurgat
en probeert vruchteloos 
zijn ogen van haar kut weg te houden
zij ziet het trillen van zijn oogleden 
en opent haar benen
een half uur later zijn 
zowel de jongen als de vrouw 
andere mensen geworden
zij verlaat haar echtgenoot 
en wordt ’s lands meest bekeken 
kortgerokte fietster
de jongen wordt man
blijft thuis 
en brengt al zijn tijd door 
in het huis met het nummer 144
na zijn dood treft men in dat huis 
een merkwaardige collectie foto's aan
negenduizend fietsende vrouwen 
een verzameling waarvan niemand de zin inziet

 

obsessie op youtube

www.youtube.com/watch?v=kCOZHvlsREY

Geen opmerkingen: