vrijdag 19 maart 2021

Het geld halen waar het zit

— De foto's werden door de bankautomaat geschoten, terwijl ik daar een briefje van 100 probeerde te wisselen. En waar is mijn privacy hé? Zeg me dat eens! —



Wie, zoals ik, kort na de oorlog geboren is, leeft ietwat in onmin met deze eenentwintigste eeuw waarin hij op hoge leeftijd ongevraagd geworpen wordt. Ah, waar is de tijd, denkt zo’n mens al gauw, waarin een café naar tabak rook, een vloer naar boenwas, een mens naar Sunlight, het strand naar teer en een bank naar bankbiljetten. Ah, waar is de tijd dat ik in zo’n bankfiliaal kon binnenstappen en daar, oog in oog met een immer minzame bankbediende, enig geld kon wisselen. Weet je wat? Ik maak er een provovers van. (Flor Vandekerckhove)

schreeuw


de loketbediende kan het briefje niet wisselen

maar zegt hij 

u kunt het anders doen

u kunt het in de automaat steken 

waarna u aan het toestel honderd euro vraagt 

en dat wordt u 

als de weerlicht

in twee briefjes van vijftig toegeschoven

mocht u daar niet in slagen dan kan ik 

iemand

uit het achter mij staande bankwezen oproepen

die het u leert


ik slaak de schreeuw van Edvard


die wereld

heb ik niet zien aankomen 

Bobbejaan Schoepen

die nochtans over zo'n dingen placht na te denken

zag het evenmin

dit is zoveel erger dan een café zonder bier



‘schreeuw’ op youtube
met beelden geschoten 
door de bankautomaat zelve!

www.youtube.com/watch?v=W8J5YoCtnrU

Geen opmerkingen: