woensdag 5 mei 2021

Drie dromen waaruit ik weet te ontsnappen

— Bennie Simoens. Hoopvolle horizonten (1984) —

Een almaar weerkerende droom vertelt me in tal van varianten dat ik me 'ergens' — telkens een andere plaats, ruimte te over, niets aan de hand — bevind. Echter… Als het tijd wordt om weer eens op te stappen, blijken er krachten aan het werk die me dat op niet-expliciete wijze beletten; gevangenisdromen. Drukken ze de vrees uit dat mijn vrijheid in ’t gedrang kan komen? Soms droom ik ’t omgekeerde. In zo’n droom vrees ik dat ik weer eens niet weg zal geraken, wat uiteindelijk geen probleem blijkt te zijn. Van die laatste soort verzamel ik er hieronder drie. ’t Zijn telkens provoverzen↗︎ en samen vormen ze een triptiek, een drieluik van gelijk(w)aardige verzen. De illustraties zijn van Bennie Simoens↗︎, ook die vormen een triptiek: hoopvolle horizonten (1984). (Flor Vandekerckhove)

1 opmerking:

Philippe Clerick zei

'Krachten aan het werk' ... Het doet denken aan El Angel Exterminador van Bunuel.