maandag 7 juni 2021

Een blik in het atelier van de dichter



In wijzerzin, beginnend bovenaan links. 1. De Core, pen die de dichter placht te gebruiken bij het schrijven van zijn kwatrijnen verzameld in 2. Het jaar van de kwatrijnen (een zoektocht naar het vierde ei), (54 pagina’s kwatrijnen, nog steeds voorradig in De Weggeefwinkel, vraag erom via liefkemores@telenet.be.) 3. De vulpen van Lamy die de ondankbare taak heeft de geliefde Core te vervangen. Lamy wordt evenwel geholpen door 4. de groene KOMBI TINTENPATRONEN, die (omgekeerd) bruikbaar zijn in Lamy; waardoor het wel lijkt dat de CORE na overlijden haar groenkloppend hart aan deze Lamy schenkt. Waardoor de dichter, na een lange periode van rouw omwille het verlies van Core, weer in staat gesteld wordt kwatrijnen te schrijven. 



Afscheid van mijn met groene dichtersinkt gevulde dichterspen


Voor ze me onverwachts ontglipte en op het mozaïek van Gino Tondat

In Ronse viel waar ik mezelf als verticale staaf aan ’t positioneren was op

Dat de zonnewijzer me het uur van de dag zou tonen was mijn met groene

Dichtersinkt gevulde dichterspen de absolute meesteres van mijn kwatrijnen


Zij viel heel langzaam zoals je dat in een vertraagde film gebeuren ziet lood

Recht op de aldaar door Pjeeroo Roobjee bedachte dierenriem en loodrecht 

Deed ze dat uitgerekend op de waterman hoewel zij zelf van Rotring was en 

Verloor daarbij haar dop die haar anders goed beschermt op zo’n kwade dagen


Zij stuiterde maar nooit zo hoog dat ik haar grijpen kon en al stuiterend zo 

Zag ik machteloos en met almaar toenemende wanhoop maakte ze een halve 

Salto zodat de penpunt waaruit zoveel nooit eerder geziene kwatrijnen gevloeid

Waren loodrecht naar beneden wees wat er een salto mortale van maken zou


Wat ook geschiedde en de penpunt die omdat ze uit een andere tijd was niet

Langer voorradig bleek te zijn en bijgevolg onvervangbaar was voor het schrijven 

Van mijn rijmloze kwatrijnen brak en maakte van mijn met groene dichtersinkt 

Gevulde dichterspen een vase brisé en van mij een dichter als Sully Prudhomme


Van mijn geliefde met groene dichtersinkt gevulde dichterspen neem ik heden 

Node afscheid met dit kwatrijn vloeiend uit een toch ook mooi glijdende tweede 

Keuze vulpen waarbij ik me gelukkig prijzen mag dat de ouderwetse groene combi 

Inktpatronen die ik uit andere tijden liggen heb er net zo goed op aansluiten


Waardoor mijn oorspronkelijke met groene dichtersinkt gevulde dichterspen haar 

Groenkloppend hart afstaat aan een andere die al zo lang in coma had verkeerd

Dat niemand kunnen denken had dat ze het uiteindelijk nog halen zou en die nu wel

Haar eerste kwatrijn heeft afgeleverd weze het nog aarzelend en een beetje blauwig


Flor Vandekerckhove


Het eerste kwatrijn van de nieuwe

is een afscheid van de vorige

www.youtube.com/watch?v=DfOM34ihYIA

Geen opmerkingen: