zaterdag 5 juni 2021

Naar de cinema in Lichtervelde: ‘Albert, ge moogt starten’

Bovenaan. Drie Florren wachten tot wanneer cinema De Keizer de deuren opent. Onderaan — Links: Gerard Debaillie, filmpionier in België, eerste uitbater van De Keizer. Midden: de cartouche vermeldt de naam van het gebouw. (Keizer is de boogschutter die drie keer sire kan worden.) Links:  Agnes Debaillie, dochter van Gerard.



Op mijn tocht door Vlaanderen — Brugge↗︎, Bornem↗︎, Dendermonde↗︎, Aalst↗︎, Geraardsbergen↗︎, Zarlardinge↗︎, Ronse↗︎, Kluisberg↗︎, Avelgem↗︎, Moerbeke↗︎Menen↗︎, Ieper↗︎, Poperinge↗︎, Veurne↗︎, Rupelmonde↗︎, Alt-Hoeselt↗︎, Damme↗︎, Loppem↗︎hou ik halt in Lichtervelde↗︎, alwaar ik mijn queeste naar de Vlaamse identiteit verderzet. In Lichtervelde vallen daar mooie foto’s van te maken, bijvoorbeeld van de indrukwekkende accordeonfabriek↗︎ (als er iets is wat de Vlaamse identiteit beklemtoont, is ’t toch wel de trekzak zeker.) Waarom kies ik dan voor een ogenschijnlijk stom deurgat? Het antwoord zit in ‘ogenschijnlijk’. Dat deurgat is helemaal niet stom, het is de inkom van Cinema De Keizer↗︎, de enige zaal uit de pionierstijd van de dorpscinema's die nog altijd film vertoont. Vader Gerard begint er in de jaren twintig mee, dochter Agnes zet diens levenswerk verder en na haar dood in 2012 richten zeven Lichterveldenaren een vereniging op die de zaak tot vandaag draaiend houdt, in het oude decor, met weliswaar een digitale projector. Voor de programmering verwijs ik naar www.facebook.com/cinemadekeizer. Maar vóór alles raad ik je dit filmpje↗︎ aan, waarin Agnes het sein aan de bediener van de projector geeft: ‘Albert, ge moogt starten.’
Flor Vandekerckhove

De treurbuis en de ondergang
van een bloeiende cinemacultuur
(met vintage filmaffiches)

www.youtube.com/watch?v=-1G6osVluaU

Geen opmerkingen: