vrijdag 18 juni 2021

Nadine met haar diabolo

Drie provoverzen↗︎ vormen een triptiek↗︎. Ook op youtube en daar met passende beelden (klik op de link onder het gedicht.)



diabolologo

als kind heb ik het meegemaakt
dat eerst een hond en
daarna een mens de ruimte ingeschoten werd
school liep ik bij onderwijzers die fanatiek de schoolstrijd voerden
en in 58 heb ik de Wereldtentoonstelling gezien 
ik heb de zee aanschouwd toen die bevroren was
en Guust Flater die voor het eerst in Robbedoes verscheen
ik heb voetballers als Laurent Verbiest gekend en Wilfried Puis
ik herinner me dat Fidel Castro de macht in Cuba nam
en Moïse Tjombé in Katanga
ik heb de Benelux weten ontstaan
maar niets kon zoveel indruk op me maken als
Nadine met haar diabolo 

statig als een heer van standing 
die zijn auto langs de duinrand parkeert
liet ik op weg naar ’t strand de sleutelhanger rinkelen
waarop het logo van een automerk werd afgebeeld
en gluurde naar een vrouw
naast een boodschappentas met Elvis Presley foto
die in het zand haar badhanddoek uitspreidde 
waarop het lotto logo
en daarna werd me de weg versperd door mannen 
die petten droegen waarop New York of Baltimore stond
en die frisdrank dronken uit glazen waarop het Coca Cola logo stond
en een van hen had een sweatshirt aan met de afdruk van
Nadine met haar diabolo

ik zei
meneer mag ik u iets vragen 
hij antwoordde
dat moogt ge zeker
ik vroeg waar hij de sweater gekocht had met de afdruk van
Nadine met haar diabolo
daar moesten ze om lachen
en hij nog ’t meest van al
ik heb die niet gekocht
zei hij
ik heb die zelf gemaakt in mijn fabriek
die waar voor merchandising produceert
spelletjes en posters voor studentenkamers
relatiegeschenken en bedovertrekken
zowel eenpersoons als tweepersoons
handdoeken en glazen met een logo
petten en paraplu’s 
boodschappentassen 
strandballen en teddyberen 
en mijn fabriek draagt vol trots het logo van
Nadine met haar diabolo


Flor Vandekerckhove


Diabolologo, geïllustreerd op youtube


Geen opmerkingen: