zaterdag 23 oktober 2021

De laatste loodjes…



Zondag 17 oktober — Bovenaan deze berg, nog 700 meter te gaan, eindigt Tania’s 12-daagse voettocht, 237 kilometer ver, in het kasteel van Montségur. Met deze nuance: eens boven, moet ze die berg ook weer af, weer 700 meter. Ze heeft er dan al, van Bénaix↗︎ tot hier, 8,2 kilometer op zitten. Hier, aan de voet van de berg, wacht ik haar op.
Het kasteel van Montségur is een burcht van de katharen↗︎. Moeilijk te veroveren door de katholieke kruisvaarders, maar in 1244 doen die het toch. 200 à 225 katharen komen op de brandstapel terecht: Iron Maiden↗︎ bezingt hun lot: I stand alone in this desolate place / In death they are truly alive / Massacred innocence, evil took place / The angels were burning inside. Wie zich op de valreep tot het katholicisme wil bekeren, ontsnapt aan de vuurdood, een buitenkansje, want in Béziers ging het er in 1209 wel anders aan toe. Op de vraag hoe men de ketters van de katholieken kon herkennen, antwoordde de pauselijke gezant: ’Tuez-les tous, Dieu reconnaîtra les siens.’ (Dood hen allen, God zal de zijnen herkennen.) Daarop werden 20.000 mannen, vrouwen en kinderen afgemaakt. Je vraagt het je af: heeft die mens echt deze verschrikkelijke woorden uitgesproken? De chroniqueur die ze 11 jaar later vermeldt, laat ze voorafgaan door de voorzichtige formulering: Naar verluidt. Een ernstige geschiedenissite↗︎ die de kwestie onderzoekt, besluit: ‘elles sont toutefois plausible.
Voorgaande paragraaf bergt een schat van onderwerpen in zich, stuk voor stuk de moeite om langer bij stil te staan. Omdat anderen dat al gedaan hebben, en beter dan ik het ooit zou kunnen, hou ik er mee op. Als toegift geef ik nog een citaat van mezelf mee: ’Er zal veel moeten gebeuren om mij ertoe te bewegen die Montségurberg op te gaan.’ Heb ik deze woorden echt uitgesproken? Zeker is het niet, maar ‘elles sont toutefois plausible.
Flor Vandekerckhove

1 opmerking:

Marijke zei

Montségur! Verdween daar de graal niet over de burchtmuren?
Prachtige prestatie van Tania, respect.
(toen wij er waren herinner ik me vooral veel mist: deels de schuld van mijn toenmalig puberbrein en jij als midlife criser duwend op die gazze pédale van de camionette)