vrijdag 26 april 2024

De twee oneliners van de moordenaar

DE POSTS VAN De Laatste Vuurtorenwachter zijn kort en worden ook almaar korter. ’t Is niet dat ik minder te zeggen heb, wel behoef ik daarvoor minder woorden, vrucht van vele jaren oefenen in bondigheid: handpalmverhalen, vignetten, drabbels, eenparagraafverhalen, driezinnenverhalen en poëtische oneliners Korter dan zo'n oneliner kan haast niet. Van de Oneliner van de moordenaar bestaan twee, elkaar tegensprekende varianten. Bij het declameren worden ze elk door een ander schilderij geïllustreerd. Het eerste is De moordenaar van Edvard Munch. 1910. Expressionistisch olieverfschilderij op doek. 94,5 x 154 cm. Het tweede is van Walter Sickert, The Camden Town Murder, 1908. Olieverf op doek. 25,6 x 35,6 cm.

De twee oneliners 
op YouTube 
[115]
De twee oneliners van de moordenaar  in staat tot moord zijn alleen de laagsten, de lichtsten en de lauwsten — alleen de hoogsten de hardsten en de heetsten zijn in staat tot moord (Flor Vandekerckhove)

Mijn jongste publicatie is een e-boek dat 200 verhalen bundelt. ’t Zijn extreem korte verhalen, soms drie lijnen, soms maar één; speciaal geschreven voor internetlezers waarvan men zegt dat ze een korte spanningsboog hebben, ’t is dus echte internetliteratuur. Meer: elk van die verhalen kan ‘getagd’ worden, aangeklikt. Wie dat doet komt op m’n YouTubekanaal terecht, waar ik dat verhaal voorlees, declamatie die ik lardeer met beelden en muziek. 
De digitale publicaties (pdf en EPUB) van De Lachende Visch zijn gratis. Mail erom (en vermeld de titel: in dit geval ‘200’, dan begrijp ik het wel.): liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: