zondag 28 april 2024

In memoriam Francis Bacon (1909-1992)

Rechts: Francis Bacon. Zelfportret (1969). “Ik heb veel zelfportretten gemaakt, eigenlijk omdat mensen om me heen als vliegen stierven [...] Ik heb een hekel aan mijn eigen gezicht, maar ik ga door omdat ik geen andere mensen heb om te doen.” (Bacon in David Sylvester, The Brutality of Fact, Interviews with Francis Bacon). 


OP 28 APRIL 1992, vandaag exact 32 jaar geleden, overleed Francis Bacon. De Laatste Vuurtorenwachter heeft wel 1 en ander staan over de man. Bij wijze van in memoriam haal ik enkele stukjes op. (Flor Vandekerckhove)

° Leren schilderen met Francis Bacon, leren schrijven met Allen Ginsberg: Trop is teveel

° Een schilderij van Francis Bacon, en hoe ik daarmee de sprong naar een kunstwerk van mijn dochter maak: Painting 1946  

° Net als Aeschylus hoopt Bacon vast te leggen wat niet uit te drukken is en dit is de manier waarop hij dat doet in Three Studies at the Base of a Crucifixion

 ° Francis Bacon en zijn beroemde Screaming Pope uit 1953. Maar waarom schreeuwt de paus

° Francis Bacon en de dood van zijn vriend George Dyer: Dood op de pot

° Alhoewel zijn gezondheid dat eigenlijk niet meer toelaat, wil de oude Francis Bacon (1909-1992) op hoge leeftijd per se naar zijn jonge vriend in Spanje vliegen, Bacon sterft in een Madrileens ziekenhuis: Bacons laatste stier

Geen opmerkingen: